الجمعة، ٢٨ نوفمبر ٢٠٠٨



محتاس

فشكول بيعتزر .. والنبى تقبلوا اعتزاره

الى زملائى المدونين وزوار مدونة فشكول

يتقدم فشكول باعتزاره الكامل للاخوه زوار مدونة فشكول لعدم ادراج اسماء مدوناتهم على فهرس المدونات التى يفضلها فشكول .. اصل فكرة فشكول عن الكمبيوتر صفر .. هو يدوب الزائر عنده يعمل على ايكونته كلك ويروح عنده ويلاقى زوار اخرين يقوم يعمل كلك ويزور وهكذا دواليك والنبى ما تزعلوا من فشكول
اصل ايه الحكايه .......

فشكول كل ما يروح يزور مدونه يلاقى اسم مدونته موضوعه فى يمين او يسار المدونه .. يقوم فشكول ينكسف من نفسه .. بس عامل انه مش عارف حاجه .. اصل الحكايه ان البت سومه المجنونه صاحبة مدونة مجنونه فى بلد عاقل .. اصلها بنت اختى .. هى عملت لى مدونه .. فشكول ما بيفهمش فى الكمبيوتر قام قال لها اعملى لى زى عندك .. وكان فاكر انه كله عند العرب صابون.. قوم ايه .. البت سومه المجنونه بنت اختى عملت لى مدونه زى بتاعتها وحطت لى مفضلين زى عندها .. قوم ايه .. التفضيلات بتفرق بين ثقافات وثقافات وثقافات الشيوخ غير ثقافات الشباب وكذلك اهتمام الشيوخ غير اهتمام الشباب وامزجة الشيوخ غير امزجة الشباب .. قوم ايه .. ما لفقوش معايا .. وكنت بروح ازورهم واعلق عندهم والحيت فى الزياره .. ولا واحد فيهم عبر فشكول ولا حتى اهتم بيه غير مره واحده الاستاذ احمد الصباغ والاستاذ احمد كمال (بتاع رحايا العمر) فشكول بقى لما دخل الموضوع ابتدى يعتمد على نفسه وعمل لنفسه زملاء آخرين .. والحمد لله .. يجعله عامر بحسكم.. والزملاء اللى اعتمدت على نفسى فيهم طلعوا ناس آخر أماره واخر حلاوه .. شجعوا فشكول وساعدوه وخلوه يعرف يعيش معاهم وبيهم وسط المدونين

قوم ايه .. فشكول عايز يحط المفضلين بتوعه على الشاشه .. والابن احمد بدر الدين عرف عمه فشكول ازاى يعمل الحكايه دى .. فشكول ما كدبش خبروقام راح وحاول لكن زود الطين بله وبدل ما يحط ناس على اللى عنده قام مسح اللى عنده وما عرفش يحط حد تانى وقعد يقمر عيش ولا هو طايل القديم ولا عارف يعمل الجديد وفضلت مدونة فشكول من غير (مفضلين).. ما علهش .. اعتزر كمان وكمان وعشان جهل فشكول بالكمبيوتر اما البت سومه المجنونه بنت اختى تيجى عندى حأخليها تعلمنى اعمل ازاى واخص بالذك المدونات اللى انا حاكتبها واللى حانساه يسامحنى عشان الزهايمر عامل عمايله اليومين دول وان شاء الله حأحط المدونات التاليه

الكحيان- اللى مش عارف ايه حكايته

رئيس التحرير - صاحب العزبه

احوال الهوى - الدكتوربتاع السعوديه

الاستاذه محاسن صابر - عايزه تطلق وفشكول ما حدش معبره

الاستاذه ماما اموله العظيمه بتاعة العربى

الشاعر العظيم بيرم المصرى

بس خلاص اللى هى هس فنش - خلص الكلام - اووفر

الاستاذه آمال بتاعة مدونة - ن

اقصوصه الشقيه بتاعة الامارات - عساها بخير
السيده m,k

فركشاوى العزيز - بس مش عارف ناوى على ايه

الاستاذه كامليا الجرمانيه

حاجات عيال - يا رب تكبر ونحضر فرحها

الاستاذ محمد غالى


الاستاذ الازهرى يارب يقول لنا خطبه


العزيزه من غير عنوان - ان شاء الله تلاقى شقه قريب وتبقى بعنوان


الاستاذ رأفت بتاع الجغرافيا

المفكر الغالى

احمد بدر الدين المنوفى بتاع اشمون

د. ابراهيم سماحه


الاستاذ محمد الجرايحى

واحد من العمال - بتاع كفر الزيات اللى بيموت فيها

شمس الشموس - شمس النهار

النائمه فى الارياف - يا رب تصحى بقى

العزيزه سلوى ويزبر - يا رب اكون بانطقها صح

المكسوفه الجميله

طائر الليل الحزين - يا رب فرحه بقى

القلم السكندرى - يا بخته بيكتب من على البحر

شفقه هانم واحسان بك - يا رب ترزقهم بشغل

العزيز محمود فرج

ستنا حنان سعيد


يا خبر كنت حانسى العزيزه آبى الجميله

ستنا رئيسة حزب الاحلام - يا رب تدخل مجلس الشورى - رئيسة حزب بقى

دنيا الجميله


المجنون - يا رب يعقل بقى


ستنا العزيزه مها زين

قلب مصرى اللى ما بشوفوش اللى كل سنه مره

الاستاذه صفاء اللى زارتنى مره واحده

الراجيه عفو الله وكلنا معاها

روفى وجنه وموناليزا اللى متوهينى عندهم والاخر بحط تعليق مطرح ما تفتح الصفحه وخلاص


الدكترا اللى زارنى مره واحده برضه

الدكتوره العزيزه (ام البنين ) ربنا يخلى لها ولادها

سمكه واحده - بس بسمك البحر كله - سمكة قرش


احمد kبرضه زارنى مره واحده


ما حدش يعرف طريق المس سوسه


وكمان كل اللى بيزورونى ونسيت اكتبهم أرجو ان يغفروا لى سهوى ونسيانى لكن ان شاء الله اما البت سومه المجنونه اللى عندها امتحانات دالوقت تيجى عندى حيلاقوا كلهم اسمائهم ( مش عارف يا ماما اموله اسمائهم ولا اسماؤهم) فوتى دى بقى حيلاقوها فى المفضله عندى وححطهم على المدونه .. وحقكم على بس هو العجز الكمبيوترى

على فكره الفيلسوف طلع فيها وعمال يتمنظر على وقاعد متنك ولا حد مالى عينه - اصله راجع ان شاء الله فى البوست القادم .. انتظروه

يا رب تعزرونى وتسامحونى


تحياتى لكل الزملاء المدونين والى البوست القادم

الأحد، ٢٣ نوفمبر ٢٠٠٨















امحوتب .. الاتى فى سلام

آخر ملوك الاسره الثانيه كان الملك ( خع سمخوى ) ويعنى الاثنان القويات وهما الاله حور والاله ست اللذين كان يعبدا أواخر ايام الاسره الثانيه - ثم خلفه على العرش فى منف على اكبر الاحتمالات اخوه الاصغر ( نتر خت زوسر ) والذى يعد المؤسس للاسره الثالثه والذى كان من اهم ملوك هذا العصر السحيق - ويعد الملك نتر خت زوسر اول ملك بنى لنفسه مقبرتان الاولى بصفته ملكا للوجه القبلى وكانت على شكل مصطبه ضخمه من الطين مجهزه بمنحدر عميق تتبعها عده حجرات تحت الارض وتقع شمال العرابه المدفونه فى بيت خلاف - والمقبره الثانيه شيدت له باعتباره ملكا للوجه البحرى وتقع الآن فى سقاره وتعد قدم هرم عرف فى التاريخ - وتعد هذه المقبره هى الحلقه المتوسطه بين المصطبه والهرم الحقيقى فيما يعرف الآن بهرم سقاره وواضع تصميم هذا الهرم هو امحوتب والذى لم يظهر نبوغه فى الهندسه وانما على علم بعلم الطب وعلى درايه بالاداره وكانت له شهره عظيمه فى عصره حتى انه اعتبر بعد ذلك الها للطب ’ وفى كشف عن المعبد الجنائزى للملك زوسر ومقبرتى ابنتيه تؤكد هذه المبانى ان المهندس الذى وضع تصاميمهم على اعلى مرتبه من العلم والحكمه - ويعتبر هذا البناء اول خطوه فى انتقال تاريخ المعمار وتعميم البناء بالحجاره فى وادى النيل والعالم وترى فيه عمدا مضلعه تشبه العمد الدوركيه فى الفن الاغريقى
وامحوتب كان يشفى الناس ويحقق المعجزات فى زمانه وهو الذى علم المصريين الكتابه وهو الذى اخترع لهم الحبر الاسود من هباب المصابيح ومن اوراق الشجر
وقد نقل مصر من المبانى الطينيه الى المبانى الحجريه وتمكن من بناء اول ناطحة سحاب فى مصر وهو هرم زوسر سرعان ما قلدها غيره ويعتبر الهرم المدرج بسقاره اكبر حدث عمرانى فى تاريخ البشريه لمهندس عبقرى ما زالت اعمال تدرس حتى الان .. انه امحوتب
فقد بنى امحوتب اول قبر للفراعين حوى الفرعون وكنوزه وكان يدفن قبل ذلك تحت ابنيه بسيطه تسمى المصطبه وفكرة امحوتب فى الهرم هى بناء مصطبه فوق مصطبه فوق مصطبه فكان الهرم المدرج اول ابتكار له وذلك من حوالى 2630 قبل الميلاد
ويعتبر امحوتب ايضا اول طبيب معروف بالاسم فى التاريخ المدون وهو قد يكون اول من استعمل الاعمده فى المبانى
وقد عاش امحوتب فى الدوله القديمه اثناء حكم الملك زوسر صاحب هرم سقاره المدرج ولعلمه فى الطب والهندسه والفيزياء والاداره رفعه القدماء الى درجة معبود
وقد ظهر امحوتب فى عام 2800 قبل الميلاد وفى البعض الاخر2600 واعتبر صانع الاعاجيب -
عمل امحوتب فى قصر الفرعون كمهندس الملك زوسر فصمم هرم زوسروقد كان امحوتب بارعا ايضا فى الطب وكان على علم بفن التحنيط وعلم التشريح اخترع الكثير من العقاقير الطبيه وفى برديات ادوين سميث وطولها 15 قدما تقول البرديات ان 48 حالة مرض استطاع الطبيب امحوتب ان يعالجها جميعا من خلال 700 عقار مأخوذ من النباتات والاعشاب والخلاصات النباتيه
واسس امحوتب اول مدرسه لتعليم الطب فى مدينة ممفيس بالاضافه لمعرفته الكبيره فى علم النجوم وقام بتوحيد الآلهة المصريه المنتشره فى ذلك الوقت فى عبادة روح الشمس واصبح فيما بعد الها للطب واصبحت مصر يزورها المرضى من جميع انحاء المعموره آنذاك
وقد حصل امحوتب على كثير من الالقاب مثل
رئيس المهندسين
سيد النحاتين
رئيس الوزراء
ابن بتاح
اسكليبوس
رب الطب
على ان امحوتب لم يفصح عن نفسه كثيرا وتاريخه غامض على الرغم من ابداعاته الكثيره والفنيه فى العماره والطب واختراعاته واكتشافاته ... غاص فى التاريخ الفرعونى واختفى ولم يذكره احد بعد وفاته واختفى قبره وكتبه واصبح اختفاءه لغزا يحير علماء التاريخ والحفريات ومن اسمه امحوتب - وتعنى الذى جاء فى سلام - واخترع وابتكر واحدث تطورا هائلا - هندس وطبب- ورحل فى سلام
المراجع : مصر القديمه
الانترنت
انيس منصور







الثلاثاء، ١٨ نوفمبر ٢٠٠٨



فشكول .. فيلسوفا
جائت اذاعة الشرق الاوسط عشان تسجل مع فشكول حديث اذاعى باعتباره حكيما وفيلسوفا واخبروا فشكول بذلك مقدما بمكالمه تليفونيه .. قوم ايه ... فشكول عنده جلابيه بيضه حلوه من اللى بيجيبوها من السعوديه .. قوم ايه فشكول لبس الجلابيه وبص فى المرايه .. يا ترى شكلك كده حكيم يا فشكول ... فشكول لقى الموضوع مش متظبط ... يعمل ايه ... فشكول ... قصدى الحكيم فشكول عنده برضه عبايه شتوى برضه جايه من السعوديه .. فشكول لبس العبايه ووقف قدام المرايه ... برضه الموضوع مش مظبط ... يعمل ايه فشكول ... فيه حاجه ناقصه ... جه فشكول نط بلانص فى الكمبيوتر ولقى غواصه فى البحر بتاع الكمبيوتر ... جه داخل جوه الغواصه سرقه ... اتاريها النت وهو مش عارف .. بعدين الحكيم .. قصدى فشكول .. لا قصدى الفيلسوف قال للنت يانت ضور لى على امحوتب المصرى ... الى هو الأتى فى سلام ... قوم النت جاب له امحوتب ... فشكول اتفرج على امحوتب ولقى شكله باين عليه الحكمه والفلسفه والطب .. طب ماهو فشكول كان لابس زيه بالضبط ... ايه بقى اللى ناقص ... وايه اللى فيك زياده يا أمحوتب .... أأأأه .. فشكول اكتشف ان امحوتب لابس قلنسوه على رأسه .... فعلا هى دى اللى ناقصه .. قوم ايه فشكول جه خاطف القلنسوه من على راس امحوتب وطلع يجرى وقام عامل بلانص وطلع من البحر وجه لابس القلنسوه وباصص فى المرايه ... اه كده مظبوط .. بعدين فشكول بقى فعلا حكيم .. هما الحكماء احسن منى فى ايه وايه يعنى الفلاسفه دول ما أنا كمان اعرف اتفلفس وبعدين قعد منبعج وعجبته الفكره وجلس على الكنبه وعاش الدور
دخلت مذيعة وقالت السلام عليكم ايها الفيلسوف .. عليكم من السلام .. انت مين يا شابه ؟ قاله انا ( بس خلاص ) ايه يا اختى بس خلاص هو احنا لسه ابتدينا عشان نبس خلاص يا بنتى انت اسمك ايه .. انا بس خلاص .. ماشى روحى بقى مش عايزين النهارده .. يا فيلسوف انا اسمى بس خلاص .. فشكول يعنى انت اسمك بس وابوك اسمه خلاص ... أى نعم .. يابنتى كنت بحسبك (هس فنش) حكيم بقى .. وسمح لها فشكول بالعمل وبدأت فى التقديم للبرنامج
كان لى صديق فيلسوف . باقوال الحكماء شغوف فقلت له يافيلسوف هل لى فى بيان منبع الحكمه واصل الفلسفه ؟
فشكول يرد فى تؤده متصنعا صوت الحكمه : يا بنيتى أصل الحكمه من أفواه المجانين ومنبع الفلسفه فى حديث الجوعانين
بس خلاص : احسنت يا سيدى الفيلسوف : وهل لى ان اسألك اسئلة اخرى
سلى ما شئت يا بنيتى فانا الليه عندى كثير من الحكمه ولكن يابنيتى اوجزى فى سؤالك فانا وقتى للحكمه ومن الحكمه وهنا تدخل زميلها فى البرنامج الكحيان وسأل : قل لى يا فيلسوف ما سر لباسك هذا وهل له شأن فى الحكمه والفلسفه؟
فشكول الحكيم : يا بنى .. يا بنيتى الجلباب الابيض لونه نقى ويعطى النقاء وهو صينى .. والصينيون قديما اخترعوا الحكمه وحديثا صعدوا للفضاء .. اما العباءه يا كحيان فعندما تمتلأ الرأس بالحكمه ويكون هناك فائض يمكن ان نفرش للفائض الملايه .. اقصد العباءه وهى صينى ايضا.. وأما القلنسوه يا بنيتى يا
هس ولا كلمه فعندما يمتلأ الرأس بالحكمه تكون وسعه وحتى لا تتفرفط الفلسفه من الرأس وهى ايضا صينى .. والسجاده التى امامكم اذا فرغت الحكمه وضاعت العقول انوى الصلاة عليها .. وهى ايضا صينى .. واما السجاده التى نجلس عليها وهى بالشيئ الفلانى عشان تحوش التراب عننا هى ايضا صينى وكل ما يقع ناظركم عليه صينى
أترون يا بنيتى ويا بنى الكحيان كم عند الصينيين من الحكمه والفلسفه والبلاغه .. وكم عندنا من البلاده والبلاهه
قالت بس خلاص : ولكن قل لى يا فيلسوف ما هو البدنجان ؟
اطرق الفيلسوف قليلا يفكر ويحاول الاجابه على السؤال ويقلب فى عقله السؤال وخصوصا ان قاعد قدامه واحد رخم خبير بالتحليل واكيد عمال يحلل فى الفيلسوف وناوى يهريك تعليقات وتحليلات وقال
:
للبدنجان يابنيتى اكتر من نوع واوله : البدنجان المحشى وهو لونه ابيض ونحشى فيه همومنا مع الرز المسوس بتاع التموين وفيه فوائد كثيره - هو يحشى البطن ويملأ الحله عن أخرها وبنضحك بيه على العيال ونعمل معاه تنتوفة لحمه وله لونان اسود زى ايامكم ولون ابيض عشان يحسسوكم بالايام البيضاء القادمه التى لن تقبل ابدا
ثانيا البدنجان الاسود .. ويسمونه .. الطبخه السوده والمهببه.. ومنه المسقعه ومنه الطبيخ بالتقليه ومنه تفريعات كثيره وهو اسود زى ايامكم ومهبب بهباب برضه زى ايامكم المهببه بهباب واللى مش حتشوفوا فيها حاجه حلوه خالص زى اللى سبقوكم
ثالثا : البرنجان : ويشتق منه البرنجان المشوى والبرنجان المقلى والبرنجان المخلل
رابعا : الباجنجان : وهو يا بنيتى الثمره السوده الكبيره الحجم وفيها من الداخل بذر وحاجات كتيره منيله بنيله برضه زى الايام دى
قال الكحيان : افادك الله يا فشكول : ولكن قل لى عن مصر قديما وحديثا ( انا مش بحب الواد المذيع اللى معاكى دا يا اسكت هس الواد الكحيان دا عامل لى زى العقله فى الزور) قالت اسكت هس اقصد بس خلاص : خليك معايا يا سيدى الفيلسوف : قلت لا هو انا مش حاعرف ارد عليه ولا ايه تعالى يا بنى
خد عندك يا بنى - هناك مصر الجديده - وهناك مصر القديمه - وهناك مصر العليا - وهناك مصر السفلى وهناك مصر الفرعونيه .. كم من حديث عن مصر يا بنى ويا بنيتى وكم من مجد كان
قال : ولكن لم تقل لى عن مصر الحديثه
فشكول فى زهول منتفضا وانزعر من السؤال : اين مصر الحديث دى يا استاذ : هل هى بعد الاتوستراد ام قبل الدائرى فقال المذيع يا سيدى اقصد مصر التاريخ الحديث : فزاد فشكول اقصد الفيلسوف من حيرته وقال يا بنى : اخر عهدى عن مصر التتار ايام قطز ودولة المماليك الشرقيه .. انا خايف الواد ده يقول لا مش المماليك الشرقيه .. دول المماليك الغربيه والا الجراكسه .. يا عم كحيان فوت كانت مصر يا بنى تتلالأ على ضفاف التاريخ وايضا على ضفاف النيل أما بعد ذلك فلا وكل ما نعرفه نحن كل الفلاسفه والحكماء والنبهاء ما ذكر ولا زياده وبدأ الفيلسوف يحتد فى كلامه .. اى بنيتى .. اى ابنى ..من منا الحكيم انا ام انتم؟ انا الفيلسوف واعرف اكثر منكم .. بنيتى ان اسئلتك الليله ليس لها جواب
فادركت هس فنش - اقصد بس خلاص المأزق التى وقعت فيه وقالت ملطفه
لا عليك يا فيلسوف ولكن اذكرك بامجاد الحاضر ... هل سمعت عن نجيب محفوظ...؟
الفيلسوف ... أه ... بتاع الثلاثيه .... بين القصرين ... وقصر الشوق ... والسكريه ... واحمد عبد الجواد ... وايضا بتاع رواية ولاد حارتنا .. انه يا بنيتى زميل لنا حكيم وفيلسوف ولا يعرف هو ايضا اكثر مما نعرف
يا سيدى الفيلسوف : هناك ايضا أحمد زويل
الفيلسوف : أه ... اعرف احمد زويل ... الامريكانى .. نعم هو مصرى .. ولكنه اخذ نوبل بعلم امريكانى وبجنيسه امريكانى والنبى هو لو كان هنا كان زمانه بيحاول يعمل كتاب ويبيعه عشان ياكل عيش هو وعياله
بس خلاص : اصبت يا سيدى الفيلسوف : وماذا عن الكوسه
هدأ الفيلسوف قليلا وجلس منبعجا على اريكته وقال
فشكول ... اقصد الفيلسوف فشكول:
بنيتى : اعرف عن الكوسه الكثير : وهل يعرف عن الكوسه الا انا : انها نبات مصرى يزرع فى جميع انحاء مصر واذا لم توجد ارض يزرع فيها فانه ينبت حتى فى صالونات البيوت او فى غرف النوم او فى اى مكان او فى الهواء وتجديه دائما فى الدواوين والمجالس وتلاقى الناس الكويسين هما اللى بياكلوا منه بس هناك ايضا القرع ... وهو نبات الكوسه عندما يكبرونحن يا بنيتى لا نترك من الكوسه شئ لا نأكله فنأكله مطبوخا ومحشيا ونأكله قرعا واذا كبر جدا وشاخ نأكل لبه .. فنحن قرعجيه بطبيعتنا ونوزع منه اريجه على الناس الكويسين اما الوحشين لأ وانا وانت والمعازيم ونقرع به على بعضنا ومنا القرعجى ومنا المكوس وهناك ايضا قرع العسل وممكن نحط السم فيه للى ما بنحبوش وما ياخدش باله وهو يأكله لحلاوته وطلاوته ونصدر منه للخارج ... كوسة وقرعا .. ولكن قل من يعمل به بالخارج ولذلك هو وكسه علينا وعلى اللى خلفونا
المذيع الكحيان يفقع فشكول السؤال التالى : يا بنى ابعد عنى .. يا بنى سيبنى فى حالى : ؟
قل لى يا سيدى .. ما العرب
مش قلت لك يا بنى سيبنى فى حالى لكن استعنا على الشقى بيك يا رب ... وهرش الحكيم فشكول رأسه متعجبا من السؤال : اننى الفيلسوف يا بنى .. فما العرب الذى تتكلم عنهم يقول .. اقصد بلاد العرب يا سيدى .. مش قلت لكم أهو دا اللى بيحط السم فى قرع العسل .. ومع ذلك يا كحيان لن ادعك تهزأ بى وقال الفيلسوف
تقصد بلاد العرب من الخليج الى المحيط .. بلاد العرب اوطانى ...اليس كذلك ؟ الكحيان نعم يا سيدى
الحكيم الفشكول : يا بنى هؤلاء يا بنى شعوب ماتت وذهبت ادراج الرياح واصبحت تاريخا ... يا بنيتى .. يا بنى لقد ذهبوا كالهنود الحمر .. وقبائلها الكومانش والآباش يا بنى لقد اندحروا وذهب ريحهم
الكحيان : وما السبب يا سيدى : برضه انت !!!!!؟ سؤالك ليس له رد
بس خلاص ..وما العدس وما الفول يا سيدى؟ فشكول منشكحا يقول فى سره . آى كدا البناتات الحلوين يتكلموا احسن
يا بنيتى .. يا بنيتى ... يا بنيتى .. كانوا فى الماضى طعام الحمير والفقراء .. اما الان، فكيلو العدس بـ 12 جنيه وكيلو الفول بـ 8 جنيه .. ما ذا أقول لكم .. اقول لكم يا خلق هووووووى لم نعد نجد ما نأكله سواء من العدس او الفول والحمير اسعد منا حظا
بس خلاص : سيدى الفيلسوف ما معنى باراك اوباما :
بنيتى .. باراك تعنى فى العبريه المبارك أو المبروك .. شوفى هى قريبه من كلمه مبروك واوباما من البومه اللى هى اخت الحدأه اللى ما بترميش كتاكيت
وهل هناك علاقه بين باراك اوباما و... باراك ... اقصد ايهود باراك
بنيتى .. هذا امر شرحه يطول وانا الليله مشغول .. قوموا بقى روحوا كفايه عليكو كدا حتودونا فى ستين داهيه
بس خلاص : اذن الى الغد يا فيلسوف لأحاورك واناورك واسألك
وهنا هاج فشكول وماج واخذ يقول بأعلى صوته ... يا بنيتى لا تذكرى اى مرادف لكلمه احاور او محاور او مناوره او مراوغه لأننى انزعج من هذه الكلمه وخصوصا كلمة المحاور .. مش كفايه على يا اختى عمال اسمعها فى كل مناسبه ولا تذكرى ايضا المحور ولا الدائرى وخلافه .. كمان بطلى تكونى محاوره رخمه انت كمان انا بقى بييجى لى ارتكاريا من المحاور والمحاورين الرخمين اللى بيسألوا : وقام الرجل وخلع القلنسوه وقذف بها فى الارض وخلع ايضا العباءه واخذ يتحرك فى أرجاء الغرفه ويهذى بكلمات غير مفهومه ... الراجل اتجنن
وقامت هى والكحيان خلسه وخرجوا من الباب دون ان يحس بهم فشكول

الجمعة، ١٤ نوفمبر ٢٠٠٨



فشكله فى القطار

وحطوا فى عين فشكول مسمار


يوم الاثنين الماضى كان عندى شغل فى اسكندريه - ما هو انا رحاله فى شغلى - كل اسبوع فى بلد .. قوم ايه


صحيت الصبح الساعه 6 عشان اركب القطر اللى رايح اسكندريه مباشره عشان يوصلنى الساعه 9.5 وكمان . نصف ساعه ميكروباص اللى بيروح بحرى اقوم اوصل للفرع بتاع اسكندريه تبقى الساعه عشره ومن عشره للساعه اثنين يكون عندى وقت اقدر اعمل فيه حاجه .. قوم ايه


صحيت محمود ابنى عشان يوصلنى المحطه .. محمود قايم بوزه شبرين وعمال يبرطم على آخره .. انا بقى مش واخد بالى من حاجه .. محمود عايز يخلينى آخد بالى .. انا بقى متنح .. قوم ايه محمود وصلنى المحطه على مضض .. محمود من غيظه داس على البنزين جامد راحت العربيه طالعه امريكانى .. اعديهاش انا بقى وافوت .. ما هو الواد متغاظ وموش طايقنى .. قمت مبرطم بشوية كلام فى العضم - قام الواد خدهم فى عضمه وراح باصص لى من الشباك شزرا وماشى على طول


دخلت المحطه عشان اقطع التذكره - قام صاحب التذاكر قال القطر فيه تأخير نصف ساعه .. يا محموووود .. محمود مين .. محمود زمانه وصل البيت .. حطيت همى فى بطنى وقلت هو انا ما قداميش حل تانى .. اقعد يا واد .. القطر اتأخر ساعه وعشر دقائق .. يا ريتها كانت نصف ساعه .. ركبت القطر وامرى لله .. لقيت كرسى حلو كدا وقدامى عيلين وزاويز .. قلت اقعد مع العيلين دول أهم تسليه طريق ... وبعدين لقيت البت .. البت زى القمر والواد زى الهباب .. عامل شعره كدا .. بقى .. اصل .. مش فاهم عامل فى شعره ايه .. شعره فى الشرق وشعره فى الغرب وكل يعنى كدا عشرين او ثلاثين شعره لازقين فى بعض والشعر عامل زى السله (نباث شائك ينمو فى المستنقعات ) الشعر اسود والوش اسود والعمليه سواد فى سواد .. مش مشكله ولا عيب .. خد عندك كمان .. الواد لابس تى شيرت اسود بنص كم ودراعه طالعه من النص كم مسلوعه وطويله ولونها اسود .. طب يا ابنى اختار الالوان ولابس حظاظه فى دراعه.. طب ممكن تلبس ساعه تظبط المواضيع وكان لابس سلسله على رقبته .. بصيت للسلسله يمكن دهب ولا فضه ولا حاجه حلوه لقيتها مش لا دهب ولا فضه ولا حاجه حلوه .. امال ايه .. ما علينا


البنت بقى زى القمر .. والله زى القمر .. الوش ابيض .. جميله .. والعيون عسلى .. مش قلت لكم فشكول حطوا فى عنيه مسمار .. اصل كنت لابس النضاره الشمس وما حدش شايف انا شايف ايه .. البت تلتين بقى مش متوسطة الطول .. اكتر شويه .. القد .. ما شاء الله .. اللبس .. سبحان الله


الواد كل شويه يقرب بوزه من بوز البت ويتوشوشوا ... الله طب يا بنى مش كده .. فشكول مستغرب وكل شويه بيبص اكتر .. البت هيمانه عالآخر .. فشكول عجبته الحكايه وقعد يتفرج تقولش سعاد حسنى وحسين فهمى فى خلى بالك من زوزو ولا أميره حبى انا .. يقوموا كل الناس اللى فى القطر يعملوا زى فشكول ويتفرجوا .. الواد من قلة ادبه مد ايده على البت .. زى ما بيعملوا الحبيبه وهما ماشيين وحط ايده على كتفها .. وما فيش حد قال لهم حاجه .. فشكول قعد يفكر .. البنت الهبله دى زى السكر ..لو عايزه تحب يعنى .. مش تدور على واحد عليه القيمه شويه .. لأ وأيه الواد آخر قنعره فى قعدته وحاطط رجل على رجل ... فشكول يعنى اللى وضعه يسمح له بكده ويحط رجل على رجل ويتقنعر شويه مش قادر يعمل كدا احتراما للناس اللى فى القطر اللى راكبين معاه قوم ايه .. الواد راح يوشوش البنت فى ودانها .. يا نهار اسود .. فشكول قلع النضاره وقعد يبرق للعيال عشان ينكسفوا شويه .. العيال ما عندهمش دم ولا عبروا فشكول ولا حتى ادوا له اى اهتمام .. فشكول كان فاكر نفسه له قيمه يعنى وان العيال حتنكسف .. اتارى فشكول اونطه ولا حد معبره .. قوم ايه فشكول عند محطة طنطا القطر فضى شويه راح فشكول قايم من الكرسى وخد شنطته ونضارته وجه رايح على كرسى تانى .. الله .. كرسى فاضى ولا حد يدايقنى ولا حد

يقل ادبه قدامى .. ايه اللى كان مخلينى قاعد جنب المسخره دى.. فشكول قعد اخر انشكاح وآخر ابنعاج اربع كراسى وانا لوحدى شفت الهنا اللى انا فيه .. جه القطر عند

كفر الزيات ووقف وطلع القطر ركاب كتير .. فشكول اللى كان قاعد متشكح لم نفسه عشان الزحمه .. قوم ايه .. قعد جنب فشكول ولد وقدامه بنتين .. يا دى النهار الاسود .. المره دى بقى الواد قاعد مؤدب وشكله معقول يعنى .. وش وحش .. مش حلو .. معقول اصل الواد دكهه كان وحش خالص ومناخيره لها زلومه وبقه واسع وشعره سلك المونيوم خشن .. لكن الواد ده معقول يعنى .. البت بقى اللى قدامه كل شويه توطى لقدام عشان تكلم الواد اللى جنبى وبتعمل هى اللى الواد الاولانى كان بيعمله .. يعنى فشكول شاف الموضوع من وجهتى النظر .. كل شويه البت تقوم عامله مع الواد (شيك هاند) وايديهم كدا تفرقع وهما بيشيكوا هاند .. فشكول زهق .. طق .. بس مش قادر يتكلم - اصل القطر كله عيال وعمالين يصفقوا ويغنوا .. حلو الغنى يعنى مافيهاش مشاكل .. واد من وسط عربية القطر ينده واد صاحبه .. انت ياد يا سعيد يا ابن الـ ... فشكول طلع الجرنان وحط عينه فيه من كسوفه .. العربيه مليانه ستات وحريم وبنات والعيال ما عندهمش كسوف ولا خشيه .. فجأه لقيت البت بتضحك وبتحط راسها فى عب الواد اللى جنبى .. نهار اسود .. فيه ايه .. فشكول اتلكك ان الواد ميل عليه .. قام فشكول باخخ فى الواد .. والله الواد طلع مؤدب .. آسف يا عمو.. وكنا قربنا من دمنهور وغاروا العيال دول .. فشكول قعد يفكرفى زمان وايام زمان .. ايام ما كان بياخد الجو بتاعه - بيسموها اليومين دول المزه - ما شى ياخد المزه بتاعته ويمشى هو وهى من ميدان روكسى لحد الهرم الاكبر .. دا ايام ما كنا فى مصرزمان كنا نبتدى من الصبح ولا حاسين بحر ولا برد ولا حاسين بشارع ولا ناس ولا حاجه خالص لحد ما نوصل لمطلع الهرم نقوم نفوق ونرجع تانى المشوار كله .. فشكول كان بيقول احلى كلام وبيسمع احلى كلام وبس .. ما فيش لمس ..كل واحد يتكلم من بعيد لبعيد - كنا بنحب بودننا .. البت محترمه .. وفشكول برضه محترم .. وكانت كل الفشاكيل الحبيبه والمزز الحبيبه اللى فى الشارع كده محترمين بيحبوا بودانهم وخلاص .. ممنوع اللمس وكانوا بيخافوا على الجووه -المزز- اصل كنا بنحب عشان نتجوز مش حكاية مزز وخلاص


كنا بنلبس تى شيرتات برضه وقمصان .. كان التى شيرت او القميص مكوى وعلى سنجة عشره .. فشكول كان بيحب سيف البنطلون ما فيهوش كسره واحده والجزمه بتلمع على أخرها .. فشكول وكل الفشاكيل كانوا بيحبوا الصوت الهادى وبيحب يحافظ على الجو بتاعه - المزه يعنى - متهيأ لى ان الفشاكيل كانوا غلطانين وكانوا هبل والمزز كمان كانت هبله ..الحاجه بقى بتاعتى كل يوم بتقول لفشكول يا خى روح انت ما لكش لازمه .. ليه يا وليه تقول يا خى روح شوف لنا قرشين للعيال اللى عايزين يشتروا شقق دول وما معناش ثمن الشقق دى .. فشكول يبص للأرض وهو مخزى وقفاه يقمر عيش .. ما علينا فشكول يفتكر ايام زمان ويقول لها يا وليه انت ناسيه الجزم اللى اتقطعت فى شوارع القاهره من المشى .. يا وليه انت كنت لو فات يوم من غير ما أهريك مشى ومن غير ما الففك الشوارع كلها تعملى مناحه وتخاصمى اخواتك وامك وابوك وتقعدى تعيطى وتنوحى والتليفونات ما تبطلش زن.. الوليه بكل برود تقول .. يا خويا .. انا كنت هبله وعبيطه .. فشكول يفتكر ايام الهبل والعبط والجزم اللى كان ابويا يقول لى انت رجلك فيها فواريك .. اصل ما كانش بيشوف المشاوير اللى كنا بنعملها من روكسى للهرم ومن القلعه لحديقة الاندلس ومن العتبه لحد المؤسسه فى شبرا للزمالك .. للدقى .. كنا صايعين بقى ومبسوطين من المشى.. ما هو ما كانش فيه كل اللى المشى .. ويا سلام لو كنا نروح لونابارك اللى كانت فى جنينة الحريه اللى بعد كوبرى قصر النيل بتاعة ضحك ولعب وجد وحب بتاع عبد الحليم حافظ .. تقولش كنت فاكر نفسى عبد الحليم حافظ.. وبحبك يا فشكول .. وبحبك يا ست الدار .. والاخر تقول لى ما لكش لازمه .. ما شى يا حاجه


وااااااااع .. وااااااااع .. واااااااع .. ايه ده القطر عمال يقول يا خلق هوى ليه ؟؟ آآآه .. اصل القطر وصل سيدى جابر .. اصحى يا فشكول .. ابص من الشباك الاقى الواد اللى شكله ما يسرش عدو ولا حبيب والبت اللى زى القمر نازلين سيدى جابر وانا مكمل لمحطة مصر .. فشكول كمل ووصل المنشيه


الساعه كام .. يا نهار مش فايت .. اجرى يا واد عشان تخلص شغلك ..

فشكول رجع فى نفس اليوم بس فى اتوبيس الجونه .. حاجه كدا سياحه .. فشكول حيحرم تانى يركب القطر


الثلاثاء، ١١ نوفمبر ٢٠٠٨


الملك مينا موحد القطرين



ان ما توصلنا اليه فى الحلقه الأولى فى تكوين الجنس المصرى ونشوء الجنس الهجينى ما هو الا فكره مبسطه لكيفية بداية حضارة ما - وحيث أن الحضاره المصريه القديمه نشأت على ضفاف النيل نتيجة هجرات كثيره عبر التاريخ بحثا عن المياه والحياة بجانبها شأنها شأن حضارات كثيره نشأت فى فجر التاريخ مثل حضاره المايا فى أمريكا الجنوبيه وحول نهر الأمازون وكذلك الحضاره السومريه القديمه والتى نشأت حول نهر الفرات وكثير من الحضارات والتى لم تصلنا اخبارها وما وصلنا من أخبار هى عن الحضارات المكتوبه والتى ذكرناها آنفا ومن المعروف انه يوجد بالمكسيك اهرامات تشبه الى حد كبير اهرامات الجيزه سواء فى بنيتها أو فى شكلها مع صغر حجم تلك الاهرامات - على أنه لا أحد يعرف على وجه الدقه علاقة تلك الأهرامات بالحضاره المصريه القديمه أو العكس


وحتى لا يستغرقنا البحث فى اصول الحضارات ولكثرة التفصيلات التى لابد أن نستفيض فيها ولصعوبة ذلك على شخصى الضعيف ولأن الموضوع خاص بالشخصيات والحكام الذين اثروا فى التاريخ المصرى وتركوا بصمتهم فيها سوف ندخل مباشره فى الموضوع ونبدأ من العصر العتيق والذى يتضمن الأسرتين الأولى والثانيه وسوف نعطى موجزا تاريخيا للنشأة المدنيه فى مصر القديمه وكيف بدأت الحضاره التى
مهدت بعد ذلك نحو توحيد البلاد


كانت البدايه القبيله


بدأت الجماعات فى وادى النيل على حالتها الفطريه وكانت الجماعه فى حالة ساذجه اذ كانت تتخذ حيوانا أو نباتا لها بمثابة اله أو وثن تعبده ومن ثم اخذت الجماعات تتجمع وكونت قبائل وبتكوين القبائل تكونت مدنا لكل منها حكومتها أو شيوخها أو حكامها - ثم تطور الأمر الى مديريات من هذه المدن وأقاليم وتعرف باسم المقاطعه وقد حدث هذا فى الوجه القبلى وايضا فى الوجه البحرى وبعد مضى الزمن قامت حركة اتحاد فى البلاد وذلك حينما تجمعت مقاطعات الوجه البحرى الى مملكتين - الاولى فى الغرب وعاصمتها بحدت وربما كانت دمنهور الحاليه والثانيه فى الشرق وعاصمتها بوحد بالغرب من سمنود الحاليه وبعد فتره من الزمن اندمجت هاتان المملكتان فى مملكه واحده اطلق عليها الوجه البحرى وكانت العاصمه فى بادى الأمر سانس صالحجر الحاليه ثم عادت العاصمه مره ثانيه الى بحدت وفى الوقت الذى اتحدت فيه الدولتان فى مملكه واحده عاصمتها بحدت تكونت مملكه اخرى فى الوجه القبلى مؤلفه من اتحاد عدة مقاطعات عاصمتها نقاده على مسافه قريبه من الاقصر وقامت عده وحدات بين الوجه البحرى والوجه القبلى لم تتوثق عراها بعد ثم قامت عدة ثورات فى نقاده واميبوس البلاص حاليا احتجاجا على تسلط الدلتا حيث كانت الدلتا اقوى من الصعيد فى ذلك الحين لتنفض عرى الوحده بعد الاخرى حتى قام سلطان عظيم من عظماء اهالى طينه بالقرب من العرابه مركز البلينا وقد جاء فى جدول الملوك باسم مسنا أو مينوس باليونانيه والارجح انه الملك عحا أو الملك نارمر والواقع اننا لا نعلم علم اليقين اذا كان توحيد القطرين قد حدث بطريق السلم او طريق الحرب - اذ من المحتمل ان مينا ملك الجنوب قد ورث عرش الشمال عن امه


وعلى اية حال فان مينا قام ببناء عاصه جديده على مقربه من عين شمس وكانت احدى العواصم القديمه للوجه البحرى وسماها من نفر - الميناء الجميله - والذى اطلق عليها اليونانيين منفيس - البدرشين وميت رهينه منف حوالى 3200 قبل الميلاد منقول بالنص من مصر القديمه لسليم حسن


وقد كان مينا موحد القطرين هو مؤسس الاسره الاولى واول ملوكها

بعد ان انهى الملك مينا معاركه الحربيه أو بعد ان وطد سلطانه على الوجهين البحرى والقبلى قام مينا بزيارة الأقاليم الشماليه اقليما اقليما وعند زيارته لاقليم سايس وبعد ان استراح الملك فى قصر الضيافه وابدل ملابسه دعاه أمير سايس لتناول الغذاء على مائدته التى حوت الذ انواع الطعام والشراب وجعل الامير سايس اولاده بنين وبنات يقومون بأنفسهم على خدمة الملك اثناء تناوله الطعام وكان من بين بنات سايس الاميره نبت حت وكانت على قدر عظيم من الجمال واعجب بها الملك وطلب يدها من ابيها فوافق فى سرور عظيم وتزوجها وقضى شهرا كاملا فى قصر الضيافه ثم اصطحب زوجته الجميله عائدا الى عاصمة مملكته فى الجنوب ثنى واستقبل استقبال الظافرين


وقد ظل مينا يحكم مصر مدة 62 سنه وكان اول ملك يحمل عدة القاب مثل ملك الارضين - صاحب التاجين وكانت الاسره الاولى التى اسسها مينا هى اولى الاسرات الحاكمه فى تاريخ مصر . بل فى تاريخ العالم كله


وقد انتهت حياة الملك مينا نهايه كارثيه حيث قتله احد افراس البحر المفترسه اثناء احدى رحلات الصيد فى احراش مدينة منف وقد تم تحنيط جثته وتكفينها ووضعت الجثه فى تابوت حجرى نقل فى احتفال مهيب الى احدى السفن التى ابحرت الى عاصمد الملك فى الجنوب وتم وضعها فى القبر الذى اعده الملك بنفسه من قبل بين تراتيل الكهنه وعويل النساء وحزن الشعب الذى فقد بموته بطلا مظفرا لا يعوض وحاكما عظيما ونشر بين ارجائها الامن والسلام


الى هنا انتهت رحلتنا مع اول عظماء التاريخ الملك نارمر - او الملك مينا - او الملك نعرمر موحد القطرين ملك الارضين وصاحب تاج نسر الجنوب وثعبان الشمال


على اننا لا بد ان ننوه اننا لم نجد اى مرجع تاريخى يحكى تراجم عن الملك مينا او سيرته الشخصيه او اوصافه . سوى ما ذكر وهو كل ما وجدته عن الملك مينا وحاولنا بقدر الامكان تلخيص تاريخه دون اخلال أو اهمال احداث تاريخيه هامه

والى حلقه قادمه


لمعرفه تفاصيل اكثر ابحث فى الانترنت عن الملك مينا موحد القطرين

الجمعة، ٧ نوفمبر ٢٠٠٨



فشكول فى مولد سيدى المحظوظ .. الله يحظه





سيدى المحظوظ - شيخ كبير بيسكن فى بر مصر من شرقها لغربها من شمالها لجنوبها - كان عامل مولد الاسبوع اللى فات - المولد كبير والمرعوين كتير - سيدى المحظوظ الله يحظه كان داعى للمولد بتاعه اكثر من 2000 قول اكتر شويه - سيدى المحظوظ الله يحظه كريم .. معطاء .. جواد بيحب المدعوين بتوعه . سيدى المحظوظ الله يحظه كان حداه قصر - قصر كبير - قصر عظيم من ضمن قصور كلها كبيره وعظيمه - لأ وايه عنده قصور فى كل بر مصر اللى يبنى له قصر ويديه له هديه وعلى ارض مش ملكه - يعنى مش ملك اللى بانى ولا ملك سيدى المحظوظ الله يحظه - الارض ملك الناس الغلابه .. حتى اللى بانى ما دفعش حاجه من جيبه - بر مصر كبير وناسه متنورين وكمان متريشين وفيهم ناس متبهدلين .. وكمان ناس جعانين .. كل ده بالاضافه للناس الفقرانين .. ما علينا خلينا فى سيدى المحظوظ الله يحظه .. قوم ايه .. سيدى المحظوظ الله يحظه راجل كريم ما يرضيهش ان المدعويين عنده ياكلوا ويشربوا ويسكنوا على حسابهم .. قوم.... ايه سيدى المحظوظ الله يحظه هو اللى داعيهم ولازم يأكلهم من عنده .. اصول الضيافه بقى .. سيدى المحظوظ الله يحظه عمل خيمه كبيره - خيمه عريضه وحط فيها كراسى - وعمل فيها بست عشان المداحين يمدحوا عليه عليه وكان عايز البست فى الوست - بس المدعوين قالوا لا يا سيدى المحظوظ .. خلى البست فى الوسط - سيدى المحظوظ الله يحظه كان داعى مداحين كتير من كل الدوواوير (جمع دوار) سيدى المحظوظ الله يحظه سمح للمداحين يقولوا للسامعين وقال المداحين يا سامعين يا متنورين يا متريشين قولوا للخايبين الكحيانين احنا الاصلانيين - عندنا ملايين - واننتم ما عندكم ملاليم - هو انتم زينا مدعوين - دا احنا منورين وانتم مضلمين - تعرفوا تقولوا زينا .. دا احنا مداحين احنا بنقول كلام الحلوين - شغلتنا الكلام - وهمنا الكلام وبرضه هدفنا الكلام احنا المداحين وحنقعد مطرح السامعين وحنخلى السامعين يبقوا مداحين واللى مش عاجبه ياكل طين - اللى مش عاجبه !! ما عندنا ش عجين .. هو طييييين شكلكم طين وعيشتكم طين .. شفتم بقى .. حد يقدر علينا ؟ - دا احنا المداحين وحنمدح وحنقول وحنخلى الكلام محاور ودواوين وحنقول المحور الاول ومن المحور الاول نطلع منه محاور ونطلع من المحور ثلاث محاور تتمحول حول المحور وحنقول عن المحور الثانى والمحول الثالث ونفضل نمحور فى المحور وحنجيب سيرة الدائرى وحنجيب الأوتوستراد .. اصل الهدف من المولد هو هو المحور - هو الهدف وهو الغاية - اللى طلع من المداحين وقال هدف المولد ده - المحور - واللى قال الاكل واللى قال الوكل واللى قال السم الهارى اللى يهرى جتتكم يا غنم يا كتير .. وواحد طلع وقال بكره حنعمل - بكره حنسوى - بكره يا سيدى المحظوظ يا محظوظ الله يحظك ان شاء الله .. بكره .. بكره .. كله بيقول بكره .. ما حدش بيقول النهارده .. اصل بكره دا على رأى جحا .. يا يموت الحمار .. يا يموت الملك .. يا أكون انا مت .. آه يا خوفى من بكره يا بدران يا كسلان يا عدمان .. نفسى يا بدران نرجع زى زمان .. زمان زمان من زمان والله يا عين يا يا عينى ..قالوا زمان الزمان ما جاش تررلم .. مع الاعتذار لسمير الاسكندرانى .. نفسى يا بدران حد يقول النهارده - نفسى حد يقول دالوقت يا بدران .. ما فيييييييش كل اللىبيقول بيقول بكره يا بدران بلغت من الكبر عتيا وكله بيقول بكره هو ما فيش فى اللغة النهارده اشمعنا ما فيش فى اللغة النهارده اشمعنى فى اللغة بكره .. وبكره ده مش راضى ييجى يا بدران .. يا سيدى المحظوظ يا محظوظ الله يحظك يا صاحب المولد .. نفسى فى بكره ييجى - من كتر ما حكوا لنا عن بكره بقيت احبه - بقيت اموت فيه اكله باسنانى وابلعه فى معدتى وبيسرى فى دمى وفى خياشيمى .. يا سيدى المحظوظ يا محظوظ قول لهم يسيبوا بكره ييجى .. هما اللى بيقولوا بكره ... طب احنا مستنيين تصدقوا فى كلامكوا عشان ييجى بكره .. هما المداحين عمرهم بيكدبوا .. المداحين صادقين فى كل حاجه .. يا سيدى المحظوظ يا محظوظ الله يحظك خليهم يسيبوا المحاور والمحور والدائرى والأوتوستراد خليهم بقى فى بكره وخلاص .. مش عايزين منهم غير بكره يمكن بكره ييجى بكره .. يا اخوانا من قديم الازل وانا مستنى بكره خايف اموت وبكره ما يجيش بكره .. اشمعنى الدنيا كلها عندها بكره وانا بكره بيتبغدد على مش راضى .. يا سيدى المحظوظ يا محظوظ الله يحظك يا تنفذ كلام المداحين وتخلى بكره ييجى بكره يا تسكت وتريحنا منك .. يا سيدى المحظوظ يا محظوظ الله لا يحظك

الثلاثاء، ٤ نوفمبر ٢٠٠٨

بناء على تعليقات الزملاء المدونين وتشجيعهم لى ( تشجيعه امال .. تسقيفه امال ) وخاصه الاساتذه رئيس التحرير - الكحيان - مواطن مصرى نايم - مفكر - احمد بدر - احوال الهوى ( كنت قال بقول قبل كدا سبعه ولا الهوى ) احمد نبيل ( مش كدا والا ايه احسن تطلع زى احوال الهوى) - بس خلاص - شمس النهار - اللى خلونى اطلع الكتبات واذاكر ولا اللى فى الثانويه العامه ورجعونى تانى للقراء واجيب كتاب القراءه الرشيده ونبدأ الان الكتابه عن مصر التاريخيه والشخصيات المؤثره فى التاريخ المصرى من العصر القديم وحتى اليوم ونبدأ
بسم الله الرحمن الرحيم


مصر التاريخيه
والشخصيات المؤثره فى التاريخ المصرى القديم وحتى عصرنا الحديث


الحلقه الاولى
يجدر بنا ان نبدأ هذه السلسله بالرجوع الى العصر القديم للدوله المصريه القديمه ونشأت الحضاره فى مصر من العصور السحيقه ’ والحضاره هى نظام اجتماعى يساعد البشريه على زيادة الانتاج الثقافى والخبراتى - وهى تتكون من الانتاج الاقتصادى والنظام السياسى والتقاليد .. وتبدأ الحضارة باستقرار المجتمع بعيدا عن الاضطراب والقلق
وللحضاره والمدنيه عوامل جيلوجيه لانها رحلة تتوسط عصور من الجليد وذوبان الثلوج وزلازل واستقرار حتى تستقر الارض فينشأ العامل الجغرافى وهطول المطر ووجود الحراره والنبات والمعادن فينشأ تبعا لذلك العوامل الاقتصاديه بتوافر موارد القوت فيهدأ الافراد ويستقروا فتزدهر الفنون وتنشأ الزراعة التى هى اساس الحضارة وبدايتها وتولد الثقافه ويبدأ الابتكار والاختراع وتبدأ المدنيه ويتم التزاوج البيئى بين شتى هذه العناصر - ذلك التزاوج الذى ينتهى تدريجيا الى تكوين شعب متجانس وينشأ نظام سياسى مهما بلغ حد الضعف وتنشأ اللغة ولذلك يطرد سلوك الافراد بعض الشيئ وينتظم ويتخذ له حافزا وهدفا
فلقد بدأت البشريه بنظام غذائى ( اما وليمه واما مجاعه) فلم تكن البشريه تعرف شيئا عن التوفير أو الاختزان ولا يعرفون الا ما يأتى لهم لحظتها بمقابل - وانما بدأ الانسان يقلد بعض الحيوانات والحشرات والطيور كالنمل والنحل والسنجاب والكلاب - كل هذا كان بداية منشأ الحضاره والمدنيه ’ فابتكروا واخترعوا الوسائل والألات والحيل التى يستخدمونها فى الصيد وفى شتى مناحى الحياة والمدنيه ليست شيئا مجبولا فى فطرة الانسان ولا هى غير قابله للفناء وانما لابد ان يكتسبها كل جيل من سابقيه وتورث للاحقيه - فمثلا اذا حدث اضطراب خطير فى تلك العوامل السابقه أو فى عامل منها أو فى احدى طرائق انتقال هذه العوامل من جيل الى لاحقه فقد يكون ذلك عاملا على فنائها
وتلعب التقاليد والاخلاق دورا مؤثرا وحارسا للحضارات وفى مدنيه الشعوب لانها تكون عاملا على استقراره ومن ثم تطوره
(والتقاليد هى الانتخاب الطبيعى لألوان السلوك التى تثبت صلاحيتها فى خبرة المجتمع (وول ديورانت
(والاخلاق هى مجموعة اهواء المجتمع (اناتولى فرانس
اصل الجنس المصرى
اتفق معظم المؤرخين على اصل المصريين القدماء وقد بدا الاتفاق واضحا بين (سليم حسن - صاحب مصر القديمه - ص 140 وما بعدها - وبين المؤرخ وول ديورانت - صاحب تاريخ الحضاره ) تلخيص من قراءاتى القديمه لا أذكر رقم الصفحه اتفقوا على الرأى القائل بانهم من اصل نوبى وحبشى ولوبيين من جهة ومهاجرين ساميين وأرمن من جهة اخرى وقد امتزجت هذه السلالات امتزاج بطيئ نسبيا حتى نشأ من امتزاجها سلاله هجينيه تكون منها شعب مصر الفرعونى فيما بين 3000 و4000 سنه قبل الميلاد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الى هنا ذكرنا البدايات القديمه للحضاره المصريه القديمه وان شاء الله نكمل فى الحلقه القادمه وحتى نلتقى اسمحوا لى بالرجوع الى الفشكول
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اضف الى معلوماتك
اسم امرأة العزيز
راعيل بنت رماييل ابن اسحق
زليخا والظاهى انها لقبها ابن كثير
اسم العزيز
اطفير بن روحيب ابن كثير
مالك بن زعير بن نويب بن مديان ..... بن ابراهيم
محمد بن اسحق عن محمد بن السائبه عن ابى صالح عن ابن عباس

الاثنين، ٣ نوفمبر ٢٠٠٨


الشخصيات المؤثره فى التاريخ المصرى

كنت قد وعدت الزميل الاستاذ \ رئيس التحرير ببحث عن الشخصيات المؤثره فى التاريخ المصرى قديما وحديثا سواء الشخصيات المصريه جنسا ومولدا او الشخصيات المصريه التى تجنست واصبح لها دور فى حكم مصر واثر فى تاريخها - ولصعوبة وطول البحث والاحتياج الى مراجع كثيره سوف نقدم البحث على حلقات مع العلم بأننا لن نستطيع ان نقدم كل الشخصيات المؤثره فى التاريخ ولكن سنختار منها الاكثر تأثيرا فى التاريخ المصرى والتاريخ الانسانى ... وسنبدأ بسرد هذه الشخصيات تاريخيا- واحب ان أذكر الزملاء القارئين - اننى لست فى بحث علمى موثق ولا ادعى انه سيذكر فيه كل الحقيقه أو لا يأتيه الباطن من بين يديه ومن خلفه ولكن بقدر الامكان سوف اوثق سطوره وسوف يكون السرد بشكل تركيبى اكثر من الشكل التحيلى بالاضافه الى انى سوف اذكر ما هو معلوم بالضروره من التاريخ

كانت خطة البحث ان ارتب الشخصيات تاريخيا ووجدت انه من الصعوبة بمكان ذكر كل الشخصيات منذ فجر التاريخ ولذلك سأطرح الموضوع أمامكم للاستشاره برأيكم هل نبدأ من العصر الاهناسى أم نبدأ من عصر الهكسوس أم نبدا من عصر التوحيد أو من أى عصر يشير به الى الساده الزملاء مع الاحاطه انه سوف استعين بقدر الامكان بموسوعة سليم حسن عن مصر القديمه وكذلك قصص الانبياء وما تشير فيه الى التاريخ المصرى القديم وكذلك موسوعة وول ديورانت (قصة الحضاره) وايضا موجز تاريخ العالم لـ هـ .ج . ويلز وايضا مصر واصولها العربيه لعبد الحميد صالح حمدان والشرق الادنى لـ ت كويلزينج وغيرهم من المراجع وكذلك كتاب اليهود فى الاجزاء التى سوف نتعرض لشخصيات من بنى اسرائيل او احداث ارتبطت بهم للدكتور جمال حمدان وغير ذلك من المراجع والمصادر المتاحه . وسوف ابدأ البحث بمجرد تلقى آرائكم واقتراحاتكم وخصوصا الاخ رئيس التحرير والاخ الكحيان المعيد وفركشاو والاخت سوسه وكذلك الاخت أقصوصه ,والاخ احمد الصباغ وكل الزملاء الذين اتشرف بهم بالزياره .. والله ما انا عارف ايه الورطه اللى انا بورط نفسى فيها دى وهو يعنى انا قدها وهو انا مالى ومال الحاجات دى .. مش اسيبها لصحابها احسن وهما اقدر عليها منى.. يالله .. على الله التساهيل