الأربعاء، 15 أبريل، 2009




الحلقه التانيه

ما علاقة تسمية قوم سيدنا لوط عليه السلام باسمه

وتميزه بسيرته الذاتية؟ طب بذمتكم الاشكال الواطيه دى ممكن يكون ليها اسم


قبل ان ابدأ البوست لابد ان ننبه الى الملاحظة التى ابداها الاستاذ صاحب مدونة فوبياليزم وهو خطأ اطلاق كلمة لوطيين على الشواذ لانهم ينسبونهم الى النبى لوط عليه السلام والصحيح هو ان نطلق عليهم الفاعلين الخنزره كقوم لوط وليسوا لوطيين.


قوم لوط عليه السلام ليس لهم اسم يعرفوا به، فهم أقل من أن يسموا باسم يميزهم عن غيرهم، عشان هما ناس واطيين فقد وصلوا إلى درجة من الانحطاط لا سابقة لها، لييييه عشان ما لهمش آباء ينتسبون اليهم .. اصل ما حدش عارف مين ابن مين وكمان ماعندهمش حاجه تميزهم , مش بقول لكم ناس واطيين ؛ لذلك لم يرسل لهم نبيٌّ من أنفسهم , هى دى اشكال يبقى منهم نبى ؛ لأن النبي يرسل من أوسط قومه وأفضلهم، وقد كان كل الجماعه دول في الرذيلة ما يتخيروش عن بعض ، والدليل على ذلك قول لوط عليه السلام: (أليس منكم رجل رشيد) يعنى ما عندكوش راجل بيفهم يا غجر وبعدين سيدنا لوط ما لقاش ولقاهم كلهم ما عندهمش دم ولا عرض فعرفوا فقط باسم النبي الذي أرسل إليهم من غيرهم .


وقد جاء تسمية لوط عليه السلام ليدل على أمرين اثنين؛ إذ اسمه مشتق من فعل (إلتاط بالقلب) و(إلتاط بالقوم) وهو يدل على معنيين متعلقين بسيرته عليه السلام ؛ أولاهما: تعلق قلبه بإبراهيم عليه السلام؛ فآمن به، وهاجر معه إلى الله: (فآمن له لوط وقال إني مهاجر إلى ربي)، وقوله تعالى: (ونجيناه ولوطًا إلى الأرض التي باركنا فيها للعالمين)، وهذا الارتباط القلبي بينهما ما يبين سر مرور الملائكة على إبراهيم عليه السلام قبل إهلاك قوم لوط وطمأنتهم له على نجاته: (قَالَ إِنَّ فِيهَا لُوطًا قَالُوا نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَنْ فِيهَا لَنُنَجِّيَنَّهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ (32) العنكبوت0 وثانيهما: أنه التاط بالقوم؛ أي التحق بهم وهو ليس منهم؛ والله يا جماعه مش عارف اسهلها لكم اكتر من كده.


احنا طبعا عارفين أن قد جاء (لوط بن هاران بن آزر) عليه السلام من العراق، وأرسل إلى هؤلاء القوم وأصبح هو الرسول إليهم، ويظهر والله اعلم أنه تزوج منهم امرأته قبل تمكن الفاحشة فيهم، وعلى العموم آهى راحت لحالها معاهم ... وجعل تعالى اسمه المشهور به هو (لوط) عشان يدل اسمه على أنه غريب عنهم ليه؟


لأن الجماعه دول لا يشرفون أي إنسان أن ينتسب إليهم أو حتى يبقى منهم ، فكيف من يختاره الله ويصطفيه ليكون نبيًا ورسولاً، وما إرساله إليهم حتى لا يكون لهم حجة يعنى قد اعذر من انذر وربنا انذرهم بلوط وما حدش يتحجج بعدم تبليغهم رسالة ربهم، ولم يصرَّح من دعوة لوط عليه السلام فيهم غير إنكاره عليهم خنزرتهم ,يعنى تفاصيل دعوة سيدنا لوط لهم صعب التوصل اليها , اللى نعرفه من الدعوه انه كان عايز يبطلهم الخنزره وقلة الادب بتاعتهم دى ، والتى فقدوا بها رجولتهم، وانعدم لديهم الطموح إلى المعالى.


فكيف يؤمن بالله ويحمل الرسالة من كان على هذا الحال من السوء والمسخ المغير للفطرة يعنى الفطره راجل وامرأه مش راجل وراجل ولا امرأه وامرأه هو حد يطول كدا مزه زى القمر كده وتكون له بشرع الله لكن تقول ايه بقى للنفسى الواطيه اللى تدور على واحد مخنشر زيها ولا واحده كدا مزه وحلوه تدور برضه على واحده مزه وحلوه زيها ، دى حاجات بتهدم الاسره والمجتمع عشان مين اللى حيخلف لو راجل وراجل طب ومين اللى حتحبل لو امرأه وامرأه , ناس بقى ما بيفهموش.


ولما كانت رابطة القرابة بين لوط وإبراهيم عليهما السلام متينة ، وهجرته معه من أرض بابل، واجتماعهما قبل هذا على التوحيد، واعتبار لوط من أتباعه، وقرب مسكن إبراهيم من مسكن قوم لوط، لقول الملائكة لإبراهيم عليه السلام: (قَالُوا إِنَّا مُهْلِكُو أَهْلِ هَذِهِ الْقَرْيَةِ إِنَّ أَهْلَهَا كَانُوا ظَالِمِينَ (31) العنكبوت وفيها الإشارة إلى القرية بـ(هذه) وهو اسم إشارة للقريب؛ فقد كانوا على مرأى من عينيه، وما أصابهم سيصل إليه إن بقي في بيته ، فمرت عليه الملائكة أولاً لإبلاغه بأمر إهلاك قوم لوط ليحتاط لأمره قبل وقوع الهلاك ، وتحذير من يسكن معه أو حوله ، وكان اتجاه خروجه باتجاه مسكنه الجديد في الخليل.


عايز اكتب لكم كمان بس عشان البوست ما يطولش وتزهقوا منه وعشان الموضوع الجاى عايز تركيز منى ومنكم عشان فيه شرح لآيات فى القرأن وفيه لغه عربيه صعبه قوى انا بحاول اخفف لكم حدتها وفيه كلام علمى كبير وكتير وذره ونووى وتحليل وغيره.


والى اللقاء فى الحلقه القادمه

هناك 74 تعليقًا:

صوت من مصر يقول...

بدون عنوان لانه شىء مميز اولا ولا يقدر بعنوان بل باجمل الاوصاف
اشكرك للمعلومات الحلوه جداااااااااا

صوت من مصر يقول...

تانى تعليق

صوت من مصر يقول...

ممكن احجز تعليقات لبعد بكره انا الاول بقى والتانى والمليون
ههههههههههههههه

هانى زينهم يقول...

والله وحشنى اسلوبك يا استاذى والعرض المفصل البسيط ده وشكلى كدة هاخد عندك درس فى الشرح ينفع ؟!!
ربنا يكرمك على الموضوعات المفيدة دى ومستنيين الموضوع الجاى .

حنان سعيد يقول...

ربنا يكرم حضرتك يا استاذ فشكول
بجد استفدت كتير اوووي
وفي انتظار التكمله ان شاء الله

alshared يقول...

موضوع متميز للغايه أستاذي العزيز

وقد جاء تسمية لوط عليه السلام ليدل على أمرين اثنين؛ إذ اسمه مشتق من فعل (إلتاط بالقلب) و(إلتاط بالقوم

تفسير متميز لأبعد درجه

أنتظر التدوينه القادمه علي أحر من الجمر

دمت أستاذي بكل الود

تامر علي يقول...

واحشنا يا استاذنا :)

شرح مميز وفي انتظار الباقي لإبداء الرأي بالكامل ان شاء الله

تحياتي

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

متابع لحد هنا
بزست مفيد جداً
جزاك الله خيراً

شمس النهار يقول...

في انتظار الباقي

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

ازيك استاذنا الجميل فشكول باشا

موضوع متميز كالعادة

سلم لنا قلمك

في حفظ الله

aidy يقول...

عم فشكول بجد موضوع النهاردة افادنى بمعلومات جديدة

انا مكنتش اعرف معنى اسم لوط وايه سبب التسمية

بجد شكرا على المعلومات اللى بتزودنا بيها

ومنتظرين الموضوع الجديد

تحياتى لحضرتك

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الله الله الله
بجد نورت الدنيا ياعمو صلاح
وبجد انا بعزك قووى
يارب ما نتحرم منك

عاشقة الأحزان يقول...

عمو صلاح
فشكووووووول حبيبى
بجد انا كنت منتظره الجزء التانى ده على شوق كبير لأنى اتشديت قوووى للموضوع الجميل ده
وربنا يبارك فيك على المعلومات الجميله اللى بجد للأول مره بعرفها
وياريت بلاش تتأخر عليا
تقبل تحياتى
إبنتك إيناس

ن يقول...

السلام عليكم
أستاذى الفاضل فشكول
أشكرك على هذا التوضيح لقد شرحت شرحاً جيداً لاسم النبى لوط ولقومه ولا يحتاج الامر منى تدخلاً هذه المرة ولكن كان لى تعليق فى البوست الماضى على تعليق المهندس /الحسينى لزومى إسمح لى أن أنقله له هنا مرة أخرى وأرجو الا أكون من المزعجين .
.........................
الاستاذ الفاضل فشكول
ردا على سؤال المهندس .. الحسينى لزومى
هل الخالق في حاجه الي تفجير نووي لهلاك قوم؟؟!!!
لا ولكننا نحن الذين نحتاج دائماً التذكرة والبرهان ولأن الله خلق لنا العقل لنعقل به الاشياء جعل لنا سنة فى الكون هو أن نحصل على إجابة لكل سؤال نتدبر به أحوال الكون لذلك كرر فى كثير من الايات كلمة اولم يسيروافى الارض .. أولم يروا أنا نأتي الأرض ننقصها من أطرافها .. أفلا يعقلوا ..
والعقل البشرى يؤمن بالدليل والفطرة المؤكدة فى الكون
فلننظر الى قصة إبراهيم عليه السلام فى طلب الدليل .
قال الله تعالى (وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِـي الْمَوْتَى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَى وَلَـكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ) [البقرة:260].
وكون قوم لوط يأتيهم العذاب بتفجيرات نووية كانت الاولى من نوعها فى تاريخ البشرية حينئذ فهى معجزة لنا حاول البشر بعد ذلك إستخدام هذا العلم ولكنهم فشلوا فى إستخدامه فشلاً ذريعاً فشلاً يجعل مستخدميه فى أسفل سافلين لقتلهم الانفس بغير حق .
وأغلب العلماء الحاليون ينسبون العلم للتجارب والاستنتاج والقياس بدون الرجوع الى العلم الالهى الذى وجده الله فى الارض ليستخدمه البشر وهى صفة المادية المطلقة التى هى سمة العصر خلال القرنين الماضيين من الزمن وأن العلوم العصرية قامت على هذا الشكل الى أن جاء علماء ينادون بالإعجاز العلمى للقرآن الكريم .
مع خالص تحياتى

mohamed ghalia يقول...

حاضر هنركز فى الموضوع الجاى

اللؤلؤة يقول...

العم فشكوووول
السلام عليكم
سرد حضرتك رائع ويسهل علينا
أشياء كثيرة كنت لا أعرف عنها شىء فبارك الله فيك عى هذة الموضوعات الطيبة
دمت بكل لخير

الشاعر محمد عبدالرحمن يقول...

مشكور يا فشكول على المعلومات دي
والله انا استفدت منها كتير
ويارب الموضيع الجميله دي ما تخلصش
وعلى فكره انا كنت بشوف كلف التعريف بتاعك لقيتك محاسب
انا بقى لسه مشروع محاسب
تقبل مروري

مسدس صغير يقول...

فعلا لا يجوز ان يطلق لقب لوطيين على هؤلاء "الفاعلين والمفعول بهم".هكذا كما سماهم الرسول صلى الله عليه وسلم
....
بوست اكثر من رائع كعادتك استاذى العزيز
تقبل مرورى وسياراتى الغير مرخصة.ههههه

الشهيد يقول...

احبائى الكرام:
ان للشهيد فضل علينا فقد ضحى بنفسه من اجل تحرير ارض سنسئل عنها جميعا يوم القيامه لما تركناها مع اليهود ارجوك لا تنسى هؤلاء من يضحو من اجلنا فاليوم 17 ابريل وهو يوم الشهيد العالمى لا تنسى هذا اليوم وتذكره انت وكل من تحب ولا تنسو الدعاء للشهداء بالرحمة وان يتقبلهم الله فى الشهداء


فإياكم من اليأس والإحباط فإنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون.

وأبشروا أيها المجاهدون على أرض فلسطين، فدماء جرحاكم وشهدائكم لن تذهب سدى، ووالله إن النصر لكم والمستقبل لكم وللمجاهدين في كل أنحاء الدنيا والخزي والعار للمتآمرين والمتواطئين.



شاركونا يومنا بكتاباتكم وشعركم وقصص الشهداء لديكم على مدونتنا يوم الشهيد وعلى مدوناتكم لنكون قد نجحنا فى تبيين فضل من اريقت دمائهم لنحيافى عز وكرامة


elshaheid@hotmail.com



تحياتى:الشهيد

الشهيد يقول...

احبائى الكرام:
ان للشهيد فضل علينا فقد ضحى بنفسه من اجل تحرير ارض سنسئل عنها جميعا يوم القيامه لما تركناها مع اليهود ارجوك لا تنسى هؤلاء من يضحو من اجلنا فاليوم 17 ابريل وهو يوم الشهيد العالمى لا تنسى هذا اليوم وتذكره انت وكل من تحب ولا تنسو الدعاء للشهداء بالرحمة وان يتقبلهم الله فى الشهداء


فإياكم من اليأس والإحباط فإنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون.

وأبشروا أيها المجاهدون على أرض فلسطين، فدماء جرحاكم وشهدائكم لن تذهب سدى، ووالله إن النصر لكم والمستقبل لكم وللمجاهدين في كل أنحاء الدنيا والخزي والعار للمتآمرين والمتواطئين.



شاركونا يومنا بكتاباتكم وشعركم وقصص الشهداء لديكم على مدونتنا يوم الشهيد وعلى مدوناتكم لنكون قد نجحنا فى تبيين فضل من اريقت دمائهم لنحيافى عز وكرامة


elshaheid@hotmail.com



تحياتى:الشهيد

ام البنات يقول...

متابعين ومستمتعين
وبندعى ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
والله بجد معلومات جميله وشرح سلسل
ربنا يفحظ حضرتك واسرتك

yoyo يقول...

صباحك سكر يا عمو صلاح
وحشتنى وحشتنى
يارب دايما بالف مليون خير
ربنا مش يحرمنا منك ابدا يارب

انا فى الاول تابعت الجزء السابق وكملت الجزء التانى النهاردة
بجد و الله مشاء الله على حضرتك طريقة العرض روعة مش مجرد كلام وخلاص لا الاسلوب بيجبر على اننا نقرأو كمان نستمتع
فى انتظار جديدك
تحياتى
يويو

فوبيا - سايكولاند يقول...

والله يا عم فشكول انته راجل محترم
ومع انى 109 سنه بس لازم اقول يا عم الاحترام واجب برضه
البوست مميز جدا لان فيه معلومات اول مره الواحد يقرا عنها وربنا يكرمك يرب فيه نقطه تانيه النبى هو اللى وصانا ان احنا ما نكرهش الناس لانهم عصاه لكن نكره الفعل يعنى لو واحد شاذ جنسيا لا اكره لشخصه او لمعصيته لكن اكره معصيته واحاول ابداء النصح ليه من هنا جه حرمه سب العاصى فى الاسلام النقطه التانيه الشواذ دايما ليهم عذرين ان ان الله خلقهم بهذا الشكل او انهم تعرضوا لظرف نفسى معين ادى الى انحرافهم عن جاده الصواب وللاسف السببين مردودون عليهم لان الله لا يفطر الانسان الا على الاسلام وليس من الاسلام فى شئ ان يولد الشخص شاذا اما الضغط النفسى او الظرف النفسى فيتم علاجه عن الاخصائيين النفسين
وللاسف معظم الشاذين جنسيا يميلون الى الكفر لاحساسهم بالدونيه والغضب من الله لانه خلقهم بهذه الكيفيه التى يتعرضون من خلالها الى العذاب النفسى والاضطهاد المجتمعى
وللاسف فان منظمه الطب النفسى الامريكيه ازالت الشذوذ من الامراض النفسيه لتعرضها لضغوط حقوقيه
وعايز اقولك حاجه يا عم فشكول والله
انتشروا بشكل كبير جدا انا من اسكريه وعارفين الاماكن اللى بيقعدوا فيها منها قهاوى فى محطه الرمل وفى سانستيفانو وفى سموحه تخيل العمليه متفشكله هنا جدا فى الموضوع ده وربنا يرحمنا يا رب

ايوشة يقول...

فكيف يؤمن بالله ويحمل الرسالة من كان على هذا الحال من السوء والمسخ المغير للفطرة يعنى الفطره راجل وامرأه مش راجل وراجل ولا امرأه وامرأه هو حد يطول كدا مزه زى القمر كده وتكون له بشرع الله لكن تقول ايه بقى للنفسى الواطيه اللى تدور على واحد مخنشر زيها ولا واحده كدا مزه وحلوه تدور برضه على واحده مزه وحلوه زيها ، دى حاجات بتهدم الاسره والمجتمع عشان مين اللى حيخلف لو راجل وراجل طب ومين اللى حتحبل لو امرأه وامرأه , ناس بقى ما بيفهموش.

ههههههههههه والله عند حضرتك حق نقول ايه فى الاشكال دى
بارك الله فى حضرتك حلقات ممتعة جدا فى انتظار القادم ان شاء الله

حنان الشافعي يقول...

السلام عليكم
جيت اسال ازي الحال
متابعه الي الان وانتظر البقيه

عاشقة حبيبتى يقول...

صباح الخير

ربنا يبارك فيك بجد استاذى لقد استفدت كتير من كلامك ومن الشرح بتاعك ومعلوماتك الا بجد اول مرة اعرفها

تحياتى

أحمد عمر يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته


اليوم اكتشفت ف حضرتك شئ جديد

اسلوب ساخر و طريف للغايه يمزج بين السخريه و الاسى ع قوم ولوا و خسف الله بهم لبشاعه ما فعلوا ..



مازلت متابع مع حضرتك

فارس عبدالفتاح يقول...

والله انا احب الشرح وليس الايجاز عشان افهم

لكن المهم هو

إلتاطة - إلتياطاً - واستلاطهُ استلاطة

أي دعاه ولداً له وهو ليس كذلك


و إلتاط - كما تقول

لاطه لنفسه - أي نسبه لنفسه

أما .. لاط - يلوط - لوطاً

فلهم دلالات كثير

مدره لئلا ينشف الماء

لاط الشيء بالسيء : اي الصقة به

يقال لاط الشيء بقلبي ، اي لصق به واحببته

او لاط فلاناً بعين او سهم : اصابه


او لاط فلان بفلان الحقة به ونسبه اليه

ولاط الشيء اخفاه

ونحن كصعيده اذا واحد ادخل كلاماً غير صحيح او كلام مضلل ونسبه لشخص معين اوجماعة معينه

فان السامعين من هذا الفرد القائل هذه المغالطات .

يقال له ( متلوطش في الكلام )



اما حقيقة الكلمة.. ترجع الى ابراهيم عليه وعلى نبينا الصلاة والسلام ولسيت لهؤلاء القوم لان من ربا ورعا وجعل لوطا عليه وعلى نبينا الصلاة والسلام هو ابينا ابراهيم عليه السلام فهو منسوب لاابراهيم وكان ابن اخيه كما ذكر في الاثر .

اما القوم الذي ارسل اليهم لوط هم نسبوا اللى اسمهم وليس وليس معنى الكلمة يدل على انه ليس منهم او هم من اهل لوطن


هذا واستغفر الله لي ولك

والسلام عليكم

رؤية يقول...

معك عمو فشكووول
فى الانتظار


تحياتى

smilyrose يقول...

استاذى العزيز فشكول

كم انتظر تلك السلسلة

لما بها من معلومات نتعظ منها


وياليت من يفعل افعالهم يتعظ بما

حدث لهم وبعقاب الله العظيم لهم


ننتظر الكثير

smilyrose

وردشان

روح الحب الصادق

dr.lecter يقول...

هو تعليق صغير بس ياستاذنا

الستات اللي كانوا عايشيشين هناك مايطلقش عليهم لوطيين

كلمه لوطيين مقترنه بس بالرجاله

اما الستالت الشواذ بيطلق عليهم سحاقيات او بالمعني الاصج ليسبيان نسبه لجزيره كانت مشهوره بكده كلها ستات مصابين بهذا الداء اللعين

assafo anaroze يقول...

حبيب قلبي
شكرا على التحليل القيم و المعلومات ديه
مودتي
على فكرة انت بتغيب عني كثير ايه السبب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مصعب صلاح يقول...

أسلوب حضرتك متميز دائما
منتظرين بشدة الجزء القادم

محمد الجرايحى يقول...

الاستاذ الفاضل الكريم:فشكوووول
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
متابعين معك السلسلة ونشكر لك اسلوبك السلس البعيد عن الفشكلة

وإن شاء الله مركزين على الاخر

DoNyA يقول...

حلقه ممتازه جدا بجد
واستمتعت جدا بالقرايه
بعيد عن الملل والرتابه اطلاقا والله
ياعمو فشكول

زيدنا علما
ونفعا
مودتي

وفاء بركات يقول...

الله الله الله
مستنيه باقي الحكايه وربنا يجزيك بالخير
يعني مشفتش تعليقك عندى علي
من أرشيف حياتي ..
أنا عارفه ان حضرتك مشغول في البوست العظيم ده بس طمعانه في حبه من وقتك
نحن في إنتظار بقية الحلقات ..
تحياتي

ريمان يقول...

السلام عليكم

ازييييييييييك

عامل ايه حضرتك يا قمرنا

يا قمر التدوين

يا رب تكون بخير يا رب

يعنى الوقتى احنا مش المفروض نسميهم اللوطين؟

صح

امال ليه بيسموا البنات الشاذه السحاقيات وحضرتك عارف ان كان النساء على زمن النبى اسحاق كانوا كده

وسموهم بالاسم ده

هى فعلا غريبه اما يدخلوا اسم الانبياء فى حاجه زى دى

بوست جميل استفدنا منه وعجبنى اكتر طريقه عرضك للموضوع

منتظرين المووضع الجاى ان شاء الله

مذكرات مشاغب يقول...

بوست مفيد جدا
وفي انتظار البوست القادم
لاني بحب جدا الكلام عن الذره والفيزياء

تحياتي

ماما أمولة يقول...

متابعة يا استاذي فشكول باشا

ربنا معاك

والى اللقاء مع الجزء الثالث

رئيس التحرير يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
عمنا العزيز ...صلاح بك أبوزيد
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
متميز انت دائما و متمكن .
يقولون علي الغريزه الجنسيه (شهوه حيوانيه)تحقيرا لهاولممارستها...والحيوان اكثر انسانيه من الأنسان في ممارسه هذه الغريزه.
ولأن الله قد جعل لكل شيئ سبب...ولكل فعل هدف وغايه ...فتميز الأنسان بأن تكون له هذه الغريزه حفاظا علي النوع و التكاثر كبقيه الكائنات و شهوه ومتعه ايضا.
شهوه ...و متعه بدون هدف للغايه الأساسيه التكاثر والانجاب ...أنجبت الشواذ من أمثال هؤلاء القوم . والغريب رغم ما تاتي به هذه العاده من تدمير ودمار إلا ان الكثيرين بأسم الحريه و..و...التقدميه الرجعيه يجعلون لهم حقوقا ...جاهم كسر حقهم.
دمت متألقا ...سيدي.

عاشقه وغلبانه يقول...

تحياتي لاسلوبك ومعلوماتك يا استاذنا

الازهرى يقول...

الموضوع لحد كده عسل
لكن فى نقطتين
اولا اتمنى ذكر المراجع لاننى اريد ان اراجع بعض ما استندت اليه فى عدة نقاط منها مكان اهل لوط ومكان سيدنا ابراهيم بالنسبة اليهم وغيرها
ثانيا لم اراجع كل التعليقات بعد ولكننى راجعت ما قيل عن تسميتهم
اللواط معناه هو العمل بعمل اهل لوط وليس فيه اساءة للنبى عليه السلام وهو لفظ أخص من الشذوذ الذى يطلق على كل فعل مستقبح ومستنكر وشاذ عن الطبيعة السليمة والفطرة الحسنة
ويشمل السحاق واللواط والممارسات الاخرى غير المعترف بها دينيا واخلاقيا وبالتالى مجتمعيا


فى انتظار المزيد

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

انا كمان معاك
مينفعش نقول عنهم لوطين
وهما اقل بكتير اننا نكلم عنهم
وهما فعلا شواذ
ومثليين
ربنا يهديهم ويشفيهم
ومستنيا الباقى

سنابل قمح يقول...

ربنا يبارك فيك موضوع فوق الممتاز
متابعة باهتمام شديد جدا يا أستاذ فشكول ومستنية تكمل
كمل بقي

واحد من العمال يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كالعاده أسلوب سهل وسخى
ربنا يكرمك
ويجعل ما تكتب فى ميزان حسناتك
كمل ومستحيل يحصل ملل
---
ليك رد عندى
---
ودمت فى أمان الله وحفظه

رئيس التحرير يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
افتح الماسنجر بتاعك
قافله ليه؟

معتز شاهين - باحث تربوي يقول...

ليه بس كده

تقطع حبل أفكارنا ليه؟

مالكلام كان ماشي وكله في السليم
ياسيدي قول وطول زي ما أنت عايز احنا مستحمبينك وعايزين نكمل الموضوع

ايوه كده 10/10 بوستات رائعة ومستنيين الباقي بس في أسرع وقت الله يكرمك

ويبقى التواصل

gogo!sf يقول...

انا سعيده جدا بالمعلومات القيمه دى

وشرحك أسم سيدنا لوط بالأسلوب الرائع

وحنا فى انتظار تكملت الموضوع

تحياتى لك يا جبرتى البلوجرز

عاشقه الاحزان

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

تسلم ايدك يا خال
كل سنه وانت طيب
ماما تعبانه اهى وعندها برد:(
تعالى شوف بقى الفيلم بتاعنا على كارتون ورلد احنا اللى عاملينه

Medus يقول...

موضوع مميز في انتظار التالي
تحياتي والى الامام

على عبدالله يقول...

السلام عليكم

بارك الله فيك استاذ فشكول

لكن اسمحلى
مافيش خطأ ولا حاجة من اطلاق لوطيين على من فعل كقوم لوط
وليس فيه اساءة للوط عليه السلام
والتعريف بالفعل كما اورده الاخ فارس عبدالفتاح ، وايضا كما ذكر الاخ الازهرى

تحياتى

على عبدالله يقول...

استاذ فشكول

انت عارف مين اقرب الناس شبها بقوم لوط فى عصرنا هذا ؟
العلمانيين
اى والله
لان لسان حالهم بيقول
اخرجوهم من قريتكم ،انهم اناس يتطهرون



تحياتى

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

العم العزيز فشكول
طب اقول ايه
بصراحة مش عندى تعليق للكلام اللى قريته فى مدونة حضرتك بجد الموضوع عاجبنى جداااااا
وخاصة الطريقة اللى اتكلمت بيها عن الناس دول
اللى ميتسموش على رأيك
عشان هما فعلا اقل من انهم يطلق عليهم اى اسم
بجد كل مرة بنبهر بمدونتك وموضواتك اكتر من المرة اللى قبليها
تسلم ايدك يا استاذى
تحيااااااااااتى
وفى انتظار الحلقة التالتة ان شاء الله

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

خالص تقديري على الجهد المبذول

وإن شاء الله في ميزان حسناتك

دومت خير معين لنا جميعاً



تحياتي
وليد

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم
انت فين ياعمو صلاح
يارب تكون بخير
أنا جايه بس أطمن عليك
تقبل تحياتى

Soul.o0o.Whisper يقول...

عمو العزيز / فشكول

أولا مبروك عليك تعريب الحروف

ثانيا معاك ان ماينفعش نقول عليهم لوطيين فعلا

و اول مرة اعرف معنى لوط
بجد ربنا يكرمك يارب
معلومات قمة فى الجمال والله

و شكل حضرتك فعلا متغاظ منهم اوى
باين فى اسلوب كتابتك

بجد تحياتى العميقة لحضرتك
و منتظرة البوست الجاى بفارغ الصبر

يا مسهل يارب
و معلش على التأخير


سماح بئا
ماشى

خلاص سماح سماح
هههههههههههههههههههه



خالص ودى

Soul.o0o.Whisper يقول...

معلش أنا مش شفت تعليق المهندس/ الحسينى
لكن ردا على تعليق استاذتى الفاضل / ن

فعلا زى ما حضرتك ما قلتى
و أنا ليا وقفة بردوا
ان ربنا قال " ولو شاء ربك لهدى الناس جميعا "

ربنا امره بين الكاف و النون
و لكن ربنا وضع لنا الاسباب فى الارض
و عشان كدا بردوا ربنا وضع اسباب للهلاك

و أقرب مثال هو هلاك تسونامى
ولو شاء ربنا كان أمات الناس كلها من غير اغراق المدينة
و شوفنا اد ايه المدينة أصبحت كأن لم تغن بالامس

لكن ليه تفجير نووى هو الاول من نوعه
دا بيرجعنى مرة تانية للكلام اللى كنت سمعته أو قرأته مش فاكرة
ان حضارات الامم السابقة كانت أعلى مننا ،و كل حضارة أقل من سابقتها
يعنى بكل العلم اللى وصلنا له دا لسه ماوصلناش لعلم الامة اللى سبقتنا

و عشان كدا جه سبب الهلاك على اد الحضارة اللى كانوا عايشنها
يعنى تسونامى كان كفاية عليها هيجان البحر
انما حضارة قوم لوط
حضارة مش هيبيدها إلا انفجار نووى

ياااااااااااااااه
اى حضارة دى اللى مش هيبيدها إلا انفجار نووى؟؟؟؟

مش عارفة
لكن هى دى وجهة نظرى
و الله اعلم


و بردوا مستنية الجزء الجاى بفارغ الصبر
:)


دمتم جميعا بود

Soul.o0o.Whisper يقول...

ياللا كمان تعليق قبل مامشى

بعد ما قرأت التعليقات

ما مدى صحة اطلاق لفظ لوطيين و سحاقيين؟؟؟
ياريت لو الرسول صل الله عليه و سلم أطلق اللفظ دا عليهم
يبئا نقوله عادى

لم يرد عنه هذه المصطلحات
يبئا ننئا بأنفسنا عن الشبهات
و نقول مثليين أو شواذ و خلاص

و الله اعلم



ياللا 3 تعليقات اهو
انشالله ماحد حوش
:)

من غير عنـــوان يقول...

الله ينور يا خـــال

قوس قزح يقول...

ازيك عامل ايه
جيت اطمن عليك و على اخبارك
لاقيت موضوع جميل كالعادة


تحياتى و فى انتظار البقية

”*°•.˜”*°•..سونه..•°*”˜.•°*”˜ يقول...

السلام عليكم .
حقا تفسير ممتاز
وكلام واضح ومفهوم
شكرا على هذه المعلومات القيمه
وربنا يجزيك خير على العمل العظيم ده
تحياتى ليك استاذى العزيز
سلام فى انتظار المزيد ((سونه)) .

assafo anaroze يقول...

الف مبروك على العيد وكل سنة و انت طيب يا احلى عم صلاح
مودتي

mosooz يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بجد المدونة رائعة والموضوع اكثر من رائع
واستفد من كتيررررررررر
ومنتظرين الباقى

نادية العسري يقول...

الصديق المصري فشكوول
أتمنى تكون بخير
مروري للتحية والتواصل
تحياتي ومودتي
صديقتك نادية

عَبْدو المَاسِك يقول...

لا معهم و لا عليهم و لكن لهم مطلق الحرية أعتقد فى البلاد الأوروبية لن تكون تسميتهم لوطيون و هنا أيضا هم أنفسهم لم يتمسكو بهذا الإسم....لماذا هذا الإصرار على إثارة ضجة غير عقلانية

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم
عمى فشكوووووووووووووووول أنا أدحرج التاماسى على الناس اللى بحبها قووى عمى وحبيبى الغالى صلاح
عمنا كلنا والبركه بتاعتنا
تقبل تحياتى
وبلاش تغيب كده
منتظراك

اصحى يا مصر : اسلام ديو يقول...

اولاً انا جاى ارمى التماسى

وعايز اقولك انك ولله ياعم فشكول واحشنى
واسف على الغيبة اصل الواد طرووق جالة برد وانا كنت معاه :)

تحياتى ليك دائماً والبوست طبعاً انا مش ناسية لأنه كالعادة


اكتر من رائـــــــــع وفوق الهايل

تحياتى يا والدى

اوراق قديمة يقول...

جزاك اللة خيرا يا استاذ
الموضوع ممتاز والاسلوب واضح وسلس
ونرجو منك المزيد دائما
تقبل مرورى
ام محمد

assafo anaroze يقول...

عم صلاح لا بقا انا زعلان منك خالص
تفوت ايام و ليالي و متزورنيش و متسألش فيا
انا زعلان خالص
ههههههههههههه
ايه سبب غيابك يا عم صلاح اتمنى ان المانع يكون خير زي كل مرة تعملها و تسيبنا
مودتي

mahasen saber يقول...

عمنا الغالى ازيك

وحشتنا جدا جدا جداوافتقد كتاباتك ومواضيعك الممتعه قوى وده طبعا لغيبتى انا عن التدوين

المهم الموضوع عرضته كويس جدا جدا
وتسميتهم بالشواذ افضل طبعا لعدم التصاق اسمهم بسيدنا لوط عليه السلام

ابدعت كالعاده يا عمنا الغالى
تسلم وتسلم مواضيعك الشيقه

mahasen saber يقول...

عمنا الغالى ازيك

وحشتنا جدا جدا جداوافتقد كتاباتك ومواضيعك الممتعه قوى وده طبعا لغيبتى انا عن التدوين

المهم الموضوع عرضته كويس جدا جدا
وتسميتهم بالشواذ افضل طبعا لعدم التصاق اسمهم بسيدنا لوط عليه السلام

ابدعت كالعاده يا عمنا الغالى
تسلم وتسلم مواضيعك الشيقه

mahasen saber يقول...

بوسه بئه كبيره منى لكل حفيد من احفاد حضرتك

ربنا يحميهم ويبارك فيهم

معتز شاهين - باحث تربوي يقول...

لا بجد أنا زعلان
أين الباقي
أتأخرت علينا قوي يا أستاذنا
نحن الآن في انتظار الفرج

ويبقى التواصل

صبرني يارب يقول...

تمام التمام يا استاذنا ربنا يفتح عليك ويكرمك

يلا بسرعه بقى مستنيه الباقي