الأربعاء، 15 يوليو، 2009

توبة موسى عليه السلام

تـحــــديــــــــــــــث
====
نبهنى صاحب مدونة عابد - يقظان - وكذلك المشاكس الكحيان افندى الذى عاد الى التدوين فقط عشان يشاغب فى فشكول وكذلك غير معروف والعزيز صاحب مدونة عالم حبيب الى بعض الاخطاء التى لا يجب ان يقع فيها مسلك فى هذا البوست فعدت الى البوست وقرأته بعنايه وقمت بحذف بعض الجمل التى قد تسيئ لسيدنا موسى عليه السلام بالرغم من عدم تعمدى لذلك وانه فات على هذا الامر لاننا عندما نتحدث عن الرسل يجب علينا التأدب وقد كتبت كلاما غير متأدب ولكن عذرى انه من بعض المصادر والعناد فى هذه الاحوال ليس من الفطنه فى شيئ وارجاع الحق لاصحابه كتبت هذا التحديث ولكنى تركت بعض النقط الخلافيه ونفذت ما اتفقت معهم فيه واعترافا بحقهم فى التصحيح وجب هذا التنويه ولهم الثواب من الله سبحانه وتعالى وارجو ان يثيبنى الله مثلهم
=============================
شوفوا ياجماعه المثل بيقول قليل البخت يلاقى العضم فى الكرشه وفشكول بقى لقى الكرشه كلها عضم مع ان فشكول بيحب الكرشه والمنبار والحاجات بتاعة اللحمه اكتر من اللحمه بس دا ما يمنعش انى باموووووووت فى اللحمه.
البوست اللى فات انا قلت بدل ما احذفه انزل عليه بوست حيخليه فى عالم النسيان لكن الجهاز الله يسامحه باظ ويمكن ما رديتش الزياره لكل اللى زارونى وعلقوا على البوست الفضيحه اللى فات لكن النهارده وبعد عودة الجهاز من الصيانه اقدر بقى احط بوست جديد يخبى البوست اللى فات وسوف يكون من النقيض للنقيض .. حنتكلم فى توبة سيدنا موسى عليه السلام وسوف احزف العنعنات والاحاديث التى وردت فى هذا الموضوع لانها مشهوره واللى عايز يعرف اصل الموضوع يروح الى الشبكه الاسلاميه فى كتاب التوابين للمقدسى عشان يشوف الاصل بتاع الموضوع. وسوف نتباسط فى الحديث عن الموضوع ولكن بتأدب لمنزلة سيدنا موسى لدينا ومنزلته عند الله سبحانه وتعالى.



سيدنا موسى عليه السلام كان راجل سكر وكان دمه خفيف بالاضافه الى ورعه وتقواه ونبوته ورسالته التى شرفه بها الله سبحانه وتعالى وشرف البشريه بها .. قوم ايه ... سيدنا موسى عليه السلام لما سمع كلام ربه فى طور سيناء طمع فى انه يرى الله سبحانه وتعالى ... قوم ايه .... قال ربى ارنى انظر اليك قال لن ترانى ولكن انظر الى الجبل فان استقر مكانه فسوف ترانى (الاعراف 143) بمعنى ان الله قال له يا ابن عمران انه لا يرانى احد فيحيا .. فقال موسى ... رب لا شريك لك انى اراك واموت احب من ان لا اراك واحيا .. رب اتمم على نعمتك وفضلك واحسانك بهذا الذى اسألك واموت على اثر ذلك .. ولما رأى الله الرحيم من حرص سيدنا موسى على ان يعطيه سؤاله قال انطلق فانظر الحجر الذى فى رأس الجبل فاجلس عليه فانى مهبط عليك جنودى ... ففعل موسى .. فلما استوى عليه عرض الله تعالى عليه جنود سبع سماوات ... ازااااى


أمر الله ملائكة السماء الدنيا ان يعرضوا عليه فمروا بموسى عليه السلام ولهم اصوات مرتفعه بالتسبيح والتهليل كصوت الرعد الشديد ...شوفوا بقى اما احن ابنقول عشان واحد كبير ولا حاجه بالروح بالدم فما بالك بالملائكه ...ثم امر ملائكة السماء الثانيه ان يعرضوا عليه ففعلوا فمروا به على الوان شتى ذوو وجوه واجنحه منهم الوان الاسد رافعى اصواتهم بالتسبيح .. ففزع موسى منهم وقال ربى انى ندمت على مسألتى .. رب هل انت منجى من مكانى الذى انا فيه .. قال له رأس الملائكه ياموسى اصبر على ما سألت فقليل من كثير ما رأيت ثم امر الله ملائكة السماء الثالثه ان اهبطوا فعرضوا على موسى فاقبل ما لا يحصى عددهم على الوان شتى الوانهم كلهب النار وكانوا يهللون بالتسبيح بازجال سبحانك اللههم سبحانك اللهم .. ففزع موسى عليه السلام وساء ظنه ويأس من الحياه فقال له رأس الملائكه يا ابن عمران اصبر حتى ترى مالا تصبر عليه ... ثم اوحى الله تعالى الى ملائكة السماء الرابعه ان اهبطوا الى موسى بالتسبيح فهبطوا الوانهم كلهب النار وسائر خلفهم كالثلج لهم اصوات عاليه بالتسبيح والتقديس لا تشبه اصوات الذين مروا به لا اله الا انت .. لا اله الا انت ... فقال له رأس الملائكه يا موسى اصبر على ما سألت فكذلك أهل كل سماء إلى السماء السابعة ينزلون إليه بألوان مختلفة وأبدان مختلفة وأقبلت ملائكة يخطف نورهم الأبصار ومعهم حراب الحربة كالنخلة الطويلة العظيمة كأنها نار أشد ضوءا من الشمس وموسى عليه السلام يبكي رافعا صوته يقول يا رب اذكرني ولا تنسني أنا عبدك ما أظن أن أنجو مما أنا فيه إن خرجت احترقت وإن مكثت مت قال له رأس الملائكة قد أوشكت أن تمتلئ خوفا وينخلع قلبك هذا الذي جلست لتنظر إليه قال ونزل جبريل وميكائيل وإسرافيل ومن في سبع سماوات وحملة العرش والكرسي وأقبلوا عليه يعاتبونه فلما رأى الله عز وجل ذلك من عبده أراه قائمة عرشه فتعلق بها فاطمأن قلبه فقال له إسرافيل يا موسى والله إنا لنحن رؤساء الملائكة لم نرفع أبصارنا نحو العرش منذ خلقنا خوفا وفرقا فما حملك أيها العبد الضعيف على هذا فقال موسى يا إسرافيل وقد اطمأن أحببت أن اعرف من عظمة ربي ما عرفت ثم أوحى الله عز وجل للسماوات إني متجل للجبل فارتعدت السماوات والأرض والجبال والشمس والقمر والنجوم والسحاب والجنة والنار والملائكة والبحار وخروا كلهم سجدا وموسى ينظر إلى الجبل فلما تجلى ربه للجبل جعله دكا وخر موسى صعقا الأعراف ميتا من نور رب العزة جل وعلا فوقع عن الحجر وانقلب عليه فصار عليه مثل القبة لئلا يحترق قال الحسن فبعث الله تعالى جبريل عليه السلام فقلب الحجر عن موسى وأقامه فقام موسى عليه السلام فقال سبحانك تبت إليك الأعراف مما سألت وأنا أول المؤمنين الأعراف أي أنا أول من آمن أنه لا ينظر إليك أحد إلا مات وقيل أنا أول من آمن أنه لا يراك أحد في الدنيا



يا سلام .. اذا كان البشر عشان الكبير لما يروح يزور بلد ما بيعلموا له ايه .... فرق من الامن المركزى تصطف على الجانبين... بطول كيلوا مترات وعمالين يضربوا الارض باقدامهم ... هوب هوب ... هوب هوب ... هوب هوب .. والارض تطلع بطيخ من تحت رجليهم وساعات بتطلع ميه... واسطح المنازل بطول الشارع والمكان اللى حيروح فيه تحتل بواسطة المخابرات ويطرد سكان تلك العمارات او يحبسون فى شققهم ... وقبلها باسبوع تنزل المخابرات والحرس الجمهورى عشان يمسحوا البلد وكمان الاعتقالات اللى بتحصل لاهل البلد دى قبل الزياره واسراب الطائرات اللى بتحوم فوق فى السماء ... كل دا عشان واحد من البشر ... فما بالك بالله سبحانه وتعالى .






لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين




هناك 98 تعليقًا:

فارس عبدالفتاح يقول...

انا لم اقرا الموضوع ولي عوده ان شاء الله لكن هذا اميلي على الياهو seragff@yahoo.com ضيفني اذا كان هناك مسانجر الياهو
ولك كل الاحترام والتقدير

عاشقة الأحزان يقول...

حجززززززززززززززززز

بسرعه
التانى

لولولى لولولى

نورت البلوجر

عاشقة الأحزان يقول...

وحشتنى قوووووووووووووووى
بجد والله كنت مفتداك موووووووووووووت

الدنيا منوره بوجودك معانا وفى وسطنا ياقمر زمانك

عاشقة الأحزان يقول...

هههههههههههه

انت ازاى بتحب الكرشه والحاجات دى انا بجد مش بحبها ولا عمرى هحبها
ههههههههههههه

انا اه بموووووووووووت فى اللحمه بس ده لالالالالالالا

هههههههههههههه

عاشقة الأحزان يقول...

ايوه كده


اظهر ولع لع يا فشكووووووووووووول

مكانك كان فاضى وضلمه من غيرك

يارب موجود على طول ياحبيبى

ادم المصرى يقول...

يسلام على الزوق الجميل فى الاكل

الحجات المفضله لدى
هههههههههههههههه


جميل جدا يا فشكول باشا متعنا ديما

متتأخرش تانى

عاشقة الأحزان يقول...

جميل قوووى البوست انا كنت قرئت قبل كده نفس الاحداث

بس منك بجد ليها طعم تانى وجميل

جزاك الله عنا كل الخير وبارك الله لك فى اولادك ومالك

تحياتى

انوسه النوسه كونوسه

ماما أمولة يقول...

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

بوست هايل

بس مش هاننسى البوست اللي فات مهما تعمل

انت زعلان ليه كل الناس ليها ذكريات

مش عيب اننا نفتكرها

روق يا فشكوووول

دمت بكل الخير

assafo anaroze يقول...

احجز المقعد التاسع قبل ما يسبقني اليه حد ثاني

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

دائما تطل علينا استاذي الجميل ببوستات ولا في الاحلاااااااام

دمت مبدعا

بس تعالالي هنا

ايه حكاية الكرشه دي !
ياعمنا انا مش بحبها بقولك !

وكمان قليل البخت بقى ، ممكن يلاقي العجل نفسه في الكرشه
ههههههههههههههههههههههه

موضوعك المره دي فوووووق العادة
وانا استفدت منه كتير
مش للمعلومات بس لالالالالالالا

وانما لطريقة حضرتك المتميزة جدا

وعاوزك تيجي تفض الاشتباك اللي بيني وبين المدونة المحترمة (nody)حوالين موضوع الاستاذ هيكل

بلوجر هيولع قريب من النقاش في هذا الموضوع الجدلي هههههههههههههه

طيبتم وطاب سعيكم وممشاكم يا أستاذنا
والسلام عليكم

assafo anaroze يقول...

لا اله الا انت اني كنت من الظالمين
*****
حبيبي فشكول ازيك اتمنى تكون بخير
و ازاي محمود يا ترى نجح
و الحجة ارسلتها للعمرة و لا لسه
****
لا تسئلوا عن اشياء ان تبدوا لكم تسؤكم
مودتي

جارة القمر يقول...

لا اله الا أنت سبحانك اني كنت من الظالمين

الله عليك ياوالدي الطيب


البوست جميل ومريح جدا

يملأ قلوبنا بحلاوة الايمان

دمت بكل الخير

جارة القمر يقول...

الذكرى شئ جميل

نغمض اعيننا عليه

فنشعر براحة


كن مبتسما

المهاجر يقول...

فشكول

بصراحة أنا قؤأت القصة دى فى القران ولكنى لم أقرأ لها شرح قبل كده

وشكرا على التدوينة الرائعة

THE illusionist يقول...

شرح حضرتك ممتاز يا استاذنا
البوست كل مره بيعجبنى
قوى
بس بقراه وامشى
بس المره دى هعلق
البوست حلو
واللى قبله كان جامد
وشرح حضرتك للقصه انا سمعته من الشعراوى كمان
ومساء الخير
وايه اخبار محمود
اعتقد النتيجه مظهرتش
ولا ايه؟

ريمان يقول...

السلام عليكم


استاذنا


ازيك يا باشا

ازيك يا احلى فشكول


بقولك ايه

اما تيجى تاكل مونبار تقولى على طول وتعزمنى

ها


على فكره

سيدنا موسى ليه معزه خاصه فى قلبى

وليه حب خاص فى قلبى كده بجد بجبه جدا وبحب سيرته وبحب قصته

بجد مبسوطه اوى اوى اوى بالبوست ده

تحياتى ليك يا ارق فشكول

احلام جوليا يقول...

الاستاذ فشكول شكرا جزيلا على القصة انا فعلا اول مرة اقرا موضوع الملائكة لكن حكاية الجبل كلنا عارفنها من القرآن فشكرا لك على المعلومة فعلا وسبحان الله وشرحك فعلا حلو وبيقرب لعقولنا الحكاية صح اذا كان حد مهم بيهده البلد كلها علشان حيعدي مابالك بقى برب العزة سبحانه وتعالى

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

فشكول العزيز

بارك الله فيك
عرض رائع جداً لم اكن قد قرأت البوست الماضي ولكني بعد انقرأته

لما الخجل لايوجد
انسان في الدنيا لا يملك ذكريات سواء كانت حزينة مؤلمة او سعيدة

ومتقليش مين سعيدة دي

ولكن من منا يستطيع ان يبوح بهذه الذكريات والى من يبوح بها

متزعلش نفسك وروق كده وزقطط

يوميات شاب منوفى يقول...

بارك الله فيك ونفع بك قصة جميلة وبها من العبر الكثير

جنّي يقول...

السلام عليكم

ازيك يا عمنا بالله عليك سلملي على سومة ..

احسنت يا سيدي ولكن كان يمكنك ذكر الراوي فقط بدون عنعنات .. المهم طريقة قصصية جميلة لغرض قصة من قصص سينا موسى عليه السلام الكثيرة وبطريقة مشوقة واستخلاص العبرة ..

ولكنا عندما نقيس بقياسنا نحن البشر مع ما يحدث لقائد او رئيس لمروره فنبهر لما يحدث .. ولكن مهما تخيل متخيل ونقل ناقل لهذا الخبر فما حدث كان امرا جلل منه خر موسى صعقا ..

بس شفت كبيرنا بكل هيله وهيلمانه في قمة الثمانية وهو لا يستطيع نزول درجة سلم واحدة دون الاستعانة بحارسه يتكأ عليه ..

أحــوال الهـوي يقول...

يا صباح الفل
لما الواحد يستفتح الصبح بريحة الاكل المصري الاصيل يبقي بوست جميل من غير ما اقراه

اياسلام ع المنبار و لحمة الراس و الطحال و المخ الخ بس ماليش في الكرشه

بعد الاكل بقي احلي باني البوست اللي فات مكبيره و شايله لوقت عوزه و باينها قريبه حتي لو شلته هتلقيه منشور في كل المدونات

ما تغيبش يا صلاح باشااحنا من غيرك يتامي

تحياتي

قيس بن الملووووح يقول...

هذا لم ولن يكفر عنك ما فعلته في البوست الماض...الكفاره الوحيدة ان تسامحك الحجه علي هذه الفعله.
تحياتي

فراشة يقول...

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

تحياتى للاستاذ العبقرى فشكوول
ناقشت الرسالة التى تريد حضرتك توصيلها بطريقة جميلة
ده غير الاسلوب المرح طبعا اللى حضرتك مشهور بيه

حقيقى دايما بمتعنا يا استاذ فشكوول بموضوعاتك الجميلة
وبكون دايما سعيدة بمتابعة موضوعاتك

تحياتى

محمد الجرايحى يقول...

أستاذنا الفاضل: فشكوووول/ باشا
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحباً بعودتك من جديد لمدونتك وقرائك
وسعدنا بهذه العودة الجميلة وبأسلوبك المميز والمحبب
تقبل مرورى وتقديرى واحترامى
بارك الله فيك وأعزك
أخوك
محمد

وردة يقول...

الحمد لله علي نعمة التوبة وعلي نعمة الغفران
فالانسان خطأ وخير الخطائين التوبين
ربنا يجعا البوست ده في ميزان حسنات حضرتك يارب
الموضوع فعلا قيم جداااااا
وقيمته تنبع من قيمة سيدنا موسي عليه السلام
ربنا يكرم حضرتك وتنفعنا دايما بما يصل اليك من معلومات وما تبحث عنه في عالم المعرفة
دائما مميز في كل موضوعاتك
تحياتي لحضرتك
سلام

وردة يقول...

مش حننسي البوست اللي قبله
مهما حصل
ده مسجل
وعندي دليل كمان
سلام

الكحيان يقول...

قصدك إيه ياعم فشكول ؟ إنت مش ناوي تجيبها البر . يعني تحكي قصة سيدنا موسى الطويلة العريضة ومن بين السطور ومن خلفها وعن يمينها وعن شمالها تبث سمومك في العسل وتغمز القوم يما فيهم ما أنت كنت بتكتب في الحب ليه تكتب في الكراهية؟ ياريت تكتب تاني في الحب بس مش عن حب السلطة ولا حب المال ولا حب تعذيب خلق الله عموما حمد لله على السلامة وإلى تدوينا طيبة إن شاء الله

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

الموضوع مبسط ومكتوب بسلاسة رهيبة
ربنا يجازيك خير
كل منا يدعو بأن ينال شرف النظر الى المولى عز وجل
ولكن لكى نعلم حقا قدر ما نطلب
لازم نعرف القصة دى

شكرا ليك
ربنا يبارك فيك
تقبل مرورى

ن يقول...

السلام عليكم
أستاذى الغالى .. فشكول
يارب تكون النتيجة عندك مفروحة ومبروك يا جماعة كل اللى عنده ثانوية عامة واولاده نجحوا يارب دايما لكل ابناء مصر .
وبعدين ايه الحكايةانت مَصر تسحب البوست اللى فات ليه مخلاص كلنا عرفنا
وعرفنا ان هذا الحب ترك فى نفس فشكول أثر من يومها فكرتنى بكلمات الشاعر ابراهيم ناجى فى هذا البيت الرقيق

ذلك الحـب الذي علمني أن
أحب الناس والدنيا جميعا
ذلك الحـب الذي صور مــن
مجدب القفر لعـينيّ ربيعا

بس متهيألى ان عشرة الحاجة أحلى و أغلى بكثير والا مكنتش هتبقى استاذنا المحبوب وراء كل رجل محبوب سيدة عظيمة
أما عن البوست فأنت دائما متفوق علينا بأسلوبك الممتع
مع خالص تحياتى

اللؤلؤة يقول...

فشكوووولى العزيز
السلام عليكم
أنا معرفش إنت إزاى بتحب الكرشه أنا مبعرفش أكلها خالص
إن عارف ليه يا فشكوووولى العزيز ؟
لأنى أنا الرئيس إيزاى آكل كرشة
ههههههههههه
تقبل مرورى

اللؤلؤة يقول...

فشكوووولى العزيز
السلام عليكم
أنا معرفش إنت إزاى بتحب الكرشه أنا مبعرفش أكلها خالص
إن عارف ليه يا فشكوووولى العزيز ؟
لأنى أنا الرئيس إيزاى آكل كرشة
ههههههههههه
تقبل مرورى

اللؤلؤة يقول...

فشكوووولى العزيز
السلام عليكم
أنا معرفش إنت إزاى بتحب الكرشه أنا مبعرفش أكلها خالص
إن عارف ليه يا فشكوووولى العزيز ؟
لأنى أنا الرئيس إيزاى آكل كرشة
ههههههههههه
تقبل مرورى

عمرو يقول...

يا أستاذنا الفاضل البوست اللى فات من أجمل البوستات اللى قرأتها و اللى لا تنسى بسهوله فيعنى متحاولش حضرتك أنك تخلينا ننساه :)
البوست ده جميل و فيه صفاء و روحانيه محببه للنفس فبارك الله فيك و جعله فى ميزان حسناتك ..
بس يا ترى يا هلترى فين البلد العجيبه دى اللى بيطردوا سكان عماراتها أو يحبسوهم فى شققهم على ما الكبير يعدى ؟؟!!
يا ترى فين البلد دى ؟؟ يا ترى فيييين ؟؟ :))

ستيته حسب الله الحمش يقول...

انا كلمة سيدنا موسى اللي بتقشعر بدني

وعجلت إليك ربي لترضى

اجمل ما سمعت من قصة موسى صراحة

مهما عملت
بوست مين اللي يتنسي
ربنا يلاقي وجهي بأم أسامة علشان أسئلها عن قصة الأحد دي
ونحمد ربنا انها مش تبع السبت كمان

العصفورة يقول...

السلام عليكم
ما شاء الله
قصة رائعة
أشكر حضرتك على إختيار الموضوع الموفق إن شاء الله
خالص تقديرى

قيس بن الملووووح يقول...

حبيب قلبي / فشكول
ربنا يخليلك الحاجه والاولاد ويبارك فيهم ....انه ترويح عن النفس فإنها تمل .
مع خالص حبي وتقديري

mohamed ghalia يقول...

أوك ياعمى فشكول هحاول أتأكد من القصة
وطبعا واثق فى كلامك بس مفيش مانع نتأكد
مكنتش أعرف انى فى موضوع جديد انا كنت جاى أتكلم

مصعب صلاح يقول...

السلام عليكم

بداية تجوع يا عم فشكول

موضوع متميز ودا مثل بيضربوا ربنا للعالمين

كلمات من نور يقول...

بارك الله فيك أخونا فشكوول

وتعقيبا على كلامك شوف انت بقى لو حد قال لواحد بكرة تطلع للمدير عايزك

ممكن مينامش الليل ويجيله إسهال وقيء وانفلونزا طيور وبغال ....ويدخل عليه وهو بيقرا المعوذتين والصمد وتكون مراته قرأت له سورة يس وبخرته بعين العفريت

داه حيقابل المديــــــــــــر

مش الله رب العالمــــــــين

يا ترى بأي وجه سنلقى الله وحالنا ضعف وهوان؟؟؟

حسام عامر يقول...

تدوينة رائعة بكل المقاييس

جحا المصرى يقول...

أسلوبك هايل يا فشكول باشا

على عبدالله يقول...

السلام عليكم

جيت اسلم
وبعدين هاقرأ بتمعن
ولازم نراجع المصادر انت عارف يا استاذنا

على فكرة
لى نفس الذكريات ((التدوينة الاخيرة))
انتى على دينكى وانا على دينى
:)

لى عودة ان شاء الله
تحياتى

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
استاذ فشكوووووول
هناك مناسبة سعيدة
على مدونتى لصديقة
عزيزة ارجو الزيارة
والمشاركة ياأستاذنا.

Ramy Wasel يقول...

انا صحيح احب الكرشه والمنبار

بس لما نكون احنا دابحين
مش بنشتريها من بره خالص مالص

ثانيا

بس عندى سؤال
هل هناك علاقه محوريه جوهريه بتنجانيه
بين هذا الموضوع والذى قبله
يعنى بتعلن توبتك عن الكلام بتاع البوست اللى فات ولا ايه

عاوزين الحقيقه

أحــوال الهـوي يقول...

فشكووول
انا باحب اعاكسك لانك بطلع كلام تلقائي لذيذ

سبت و حد ايه ياعمنا تعرف مشكلتك ايه انك بتفتكر الناس علي حسب ظنك و مابتعرفش تستمتع بالحالة الانسانيه للكاتب علي العموم انا يهمني انك تكون مبسوط بطريقتك و عشان ابسطك اكتر نزلت بوست جديد يمكن يحيرك اكتب او تشغل حاسة كرومبو

في الاخر انت حبيبي يا ستاذ صلاح انا نازل مصر بعد اسبوع خلليني اقابلك

تحياتي

الازهرى يقول...

الله الله الله
هو احنا هنرجع فى كلامنا والا ايه يا رجالة
شكلك كده اتقفشت وحالتك كرب
ربنا يعينك
لكن يعنى كده تستسلم من اول عقب سيجارة


المهم لقصة جميلة
من ناحية المغزى
اما من ناحية موضوع السرد
فانا لسه عند رأيي حاول تبعد عن النت فى مصادرك لان كتير منه فشنك
ارجع للكتب الام

سما أحمد يقول...

طريقة السرد عنجد رائعه وبتوصل الفكرة منها بسرعه وبسهولة
تسلم ايدك على الافادة

أحــوال الهـوي يقول...

فشكووول

مدام مخك سخن يبقي فيه امل انت عارف ايه المشكلة انك بتقرا من الشمال لليمين

دي تتقري من تحت لفوق

و بالمناسبه الحلوه دي اعلن انتصاري علي كرومبو حلال الالغاز اللي فشل يعرف يقرا اللغز الواضح ده

عندي فكرة تعمل سلسلة اعترافات بغزواتك يبقي كده ما تخفش من البنج و سرك في البير اياه اللي عارفه

بتشرفني دايما يا صلاح باشا عين اعيان المدونين

تحياتي

محمد عبدالرحمن شحاته يقول...

جزاك الله خير يافشكول
فقصة موسى عليه السلام كلها مواعظ
ليت الامه تعود الى مثل هذه القصص وما فيها
لصلح حالها

فشكووول يقول...

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

العصفورة يقول...

أ/ فشكوووول
السلام عليكم
أشكر لحضرتك دوام تواصلك معى
قصة أكثر من رائعة
إختيار موفق
خالص تقديرى

mahasen saber يقول...

اه البوست ده ليه رهبه فظيعه

بالذات فى وصف الملايكه ولحظة تسبيحهم

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك يا عمنا الغالى

يا رب تكون حضلاتك دايما فى افضل حال

mahasen saber يقول...

محمود صحيح عمل ايه فى امتحاناته

يا رب يكون انجزها على خير

صوت من مصر يقول...

استاذى
اظن ان العالم كله سيجمع انك فعلا قد تكون من اعظم المؤرخين فى العالم

بقايا إنسانه .... يقول...

ياه عم فشكول

وحشتنا جدااااااااااااااااا

كنت فين من زمان

والله كنت ساعات بحتاج كلامك الرائع

وتعليقاتك

بس الحمد لله على رجوعك

وألف سلامة على الجهاز

وعلى فكره بقى برغم ان البوست ده رائع

اللى قبله برضه مش هينسى

لانه فريد من نوعه

رائع يا عمو

ومستنين رجوعك بقوة

تحياتى

سهوره

وردة يقول...

اللهم اغفر لنا خطاينا
واعفو عنا
وارحمنا
انت مولانا
ليس لنا رب سوالك
فأن ان تغفر لنا وترحمنا
لنكون من الهالكين
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

واحدة مجنونة يقول...

السلام عليكم
بجد بوست جميل قوي
و المعلومات اللي فيه كمان
بجد استفدت منه جدا

تحياتي

نهر الحب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المدونة جميلة ونفسى من زمان أضيف تعليقى عليها بس النت بقى معلش.
البوست جميل جدا تسلم إيد حضرتك.

تقبل مرورى

نهر الحب

ايوشة يقول...

السلام عليكم يااستاذ فشكول من زمان مجتش هنا انا اعذرنى على التقصير
ماشاء الله على البوست دا بجد تحفة اول مرة اعرف تفاصيل وتفسير الاية بالشكل دا جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حسناتك يارب
وربنا يرزقنا توبة نصوح قبل الممات اللهم امين يارب العالمين

عمادخلاف يقول...

السسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سعدت جدا بزيارة المدونة الخاصة بحضرتك ارجو التواصل
لدى مدونتين واحدة للقصة القصيرة والتانية للمقالات بحلم ببكرة
شكرا

MaNoOoSh يقول...

الموضوع فعلا طريقة سرده شيقة جدا يا عمووو فشكوووول

تسلم ايدك
بس بردو انا لسة فاكرة الموضوع اللي فات
هههههههههههههههه

وردة يقول...

كل سنة وحضرتك طيب بمناسبة ليلة الاسراء والمعراج
ايام جميلة فعلا ربنا يديمها علينا
بتمني لحضرتك كل السعادة والخير
سلام

فارس عبدالفتاح يقول...

والله شيء جميل جداً الروابط بتاعت الماسونية وفيلم القادمون

انت بساعد على تفتيح المخ يعني نوع من انواع الوعي


طيب ده ان كان على كده انا اجبلك روابط بالهبل

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الحقيقة موضوع رائع فى الفكرة والمضمون
أحييك علية

ضحكات الحياة يقول...

السلام عليكم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

البوست هايل لاقصى درجة

و دومت مبدعا

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم

انا جايا اطمن عليك ياغالى ربنا ما يحرمنيش منك يارب

دمت بالف خير وصحه

تحياتى
انوسه

وفاء بركات يقول...

السلام عليكم
البوست رائع بس مش حينسيناالبوست اللي فات ولا حتي مليون بوست لأنه جزء
من حياة أستاذنا وتجربه تستحق الإحترام
تحياتي

احمد بدر الدين يقول...

السلام عليكم
وبدأت حملة ( مين هيفطر أكتر )
هل ستشاركنا وتأخذ الأجر معنا
هيا اذن لنشمر السواعد ولنعلى الهمم
ولنخلص لله النوايا
الم تسمع قول النبى صلى الله علية وسلم ... عن زيد بن خالد الجهني قال : قال صلى الله عليه وسلم : " مَن فطَّر صائماً كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيء "
أدخل على هذا الرابط وشاركنا
http://3amood.blogspot.com/

احمد بدر الدين يقول...

عمى فشكوووول
المشروع مش مرتبط بالمكان
اى حد يعملة فى اى مكان
ان الحمد لله
دخلت اعلام
دعواتتك

بقايا إنسانه .... يقول...

صباحك سكر

طبعا منور يا عمو فشكول

هل عندك شك

ااااه على فكره انا فاكره ان حضرتك

كان عندك ابن فى ثانوية عامة

ياريت تطمنا عمل ايه

تحياتى

سهوره

hana يقول...

عارف وانت بتكتب
كاننا قاعدين كدة وبنسمعك
الحروف جواها صوت
والكلام بنبقا بجد مش عاوزينوا يخلص
ياريت تقول كمان

عابد - يقظان يقول...

حبيبي ، أرجو أن تقبل نقدي و تعبيري عن عدم استحساني لهذا النحو من الكلام على الأنبياء ، يجب أن يكون في حياتنا ما ننزهه عن التعبيرات الدارجة، هذاإن كان ما ذكرته صحيحا ، فكيف و هو ليس كذلك! تقبل تحياتي .

الكحيان يقول...

ياعم فشكول أنا قرأت زمان كتاب التوابين اللي إنت ذكرته عند "عابد" الكتاب ده شكك المحقق الذي حققه في نسبته لابن قدامة ومن إطلاعي على الكتاب تيقنت فعلا أن الكتاب ليس له صلة بابن قدامة لأنه مليان أساطير وأخطاء فاحشة في حق الأنبياء واخطاء عقائدية قاتلة خاصة أن ابن قدامة له كتب في العقيدة والفقه توضح منهجه إيضاحا تاما وتؤكد أنه برئ مما ورد في التوابين هذه معلومة أثارها في رأسي ذكر كتاب التوابين فقد ذكرتني بذكريات ممتعة مرتبطة بوقت قراءتي له وعموما شكرا لكما على تحاوركما ألف شكر

جارة القمر يقول...

اشتقت اليك والدي

كن بخير

حلـم،، يقول...

الله عليك ياعم فشكول لفته قوية باسلوب رائع اتمني لك دوام الصحه وعذرا علي الغياب

mimi يقول...

انا بقالي فترة كل اما أدخل يقوللي المدونة غير متاحة مش عارفة ليه؟

غير معرف يقول...

السلام عليكم

انا ما عنديش علم كتير

لكن متهيألي ما ينفعش نقول عن سيدنا موسى عليه السلام

((( سيدنا موسى عليه السلام كان راجل سكر وكان دمه خفيف )))

متهيألي والله أعلم

معلش اقبلها مني نصيحة وان كنت اقل من حضرتك علم :)

EMMY BABY يقول...

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

بجد بوست يزلزل القلب

جزاك الله خيرا يا عمو فشكووول

تحياتى

ايمى

ريمان ونوسه فى هاكونا مطاطا يقول...

فشكولنا الجميييييييل

انت هنا ؟


لا لا تعالى بسرعه عندنا


تيمون وبوبما عايزينك

هاكونا مطاطا

مش هتقدر تغمض عنيك

هاكونا مطاطا تهييس للصبح

هاكونا مطاطا ... لااااا للملل


هاكونا مطاطا... قول لاء للهم

هاكونا مطاطا.... اوعى تزعل ابدااا

هاكونا مطاطا... ارمى الماضى ورا ضهرك


انسى الماضى اللى يغيظ


يلاااااااااا تعالى مستنى ايه

عالم حبيب يقول...

الوالد الكريم .. جزاك الله خير

أعلم جيدا حرصك ما شاء الله عليك .. وقصص التوابين قصص جميلة ترقق القلب

لكن .. اسمح لي أن أبدي تحفظي على الأسلوب في الكتابة حول نبي كريم من أولي العزم من الرسل

أيضا ليس كل ما يُذكر في الكتب من قصص صحيح .. لا سيما أن هذه القصة فيها ما يسئ لنبي كريم من أولي العزم .. مع يقيني التام بحسن نيتك جزاك الله خير وانت تنقل من كتاب مشهور ككتاب التوابين

هذا بحث عملته عن القصة اسأل الله أن يجعله خالصاً لوجهه الكريم يارب العالمين

هذا هو الرابط

http://knol.google.com/k/habibworld/-/2doe0hztinvp9/5

أسعدك الباري

صفــــــاء يقول...

ونعم بالله
وأيش جاب لجاب يعنى
هبل الدنيا
لعظمه خالقها

لا ملكش حق يا عمنا فى التشبيه دة
فلتت معاك المرة دى

أم مالك يقول...

استاذى الفاضل
ربنا يبارك فى حضرتك ولايحرمنا من كتاباتك
انا داخلة اسلم واطمن علشان كنت
غايبة شوية واسمح لى اقرا بتانى
واشوف ايه حكاية البوست اللى فات
تحياتى

mimi يقول...

أخيرا البوست فتح معايااااا

الحمد لله إني قريته كله

بجد ربنا يخليك لينا وتعلمنا كده علي طول بأسلوب هادي وبسيط

لله المثل الأعلي

تحياتي

شريكة في المطعم يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بوست هايل ..باسلوب مميز وبسيط
وفي معلومات اول مرة اعرفها
تسلم ايدك...وجزاك الله كل خير

فشكووول يقول...

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم


حمدالله على السلامه ونورت الدنيا من تانى ومكانك محفوظ فى وسطنا ياقمر

طبعا تروح اسكندريه وتسبنا كده عاااااااااااا

طب كنت اعزم ياااااااه عليك محدش قدك

المهم اسمتعت ولا ايه النظام طمنى

نورت ونورت ونورت هاكونا مطاطا

ان شاء الله هتاكل معانا بطاطا

عاااااااااااااااااااااا
وحشتنى قووووى

عالم حبيب يقول...

الوالد الكريم

وددت لو استطعت ان احصل على البريد الخاص بحضرتك ولكن لم أجده في الملف التعريفي الخاص بك

ياريت لو تضفني أو تترك لي بريدك

habibworld@yahoo.com

عالم حبيب يقول...

أيضاً أقول : اسعدك الباري

mosooz يقول...

اية الجمال دة
تتميز يا استاذ فشكووووول
بالتبسيط فى توصيل المعلومة
والاستفادة الكاملة من مواضيعك التاريخية الجميلة

تحياتى وتقديرى لك

رحلة البحث عن الوطن المفقود يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
عالم حبيب يقول...

الوالد الكريم .. هي الفكرة ليست حذف بعض الألفاظ .. لأن القصة كلها لا أصل لها والله أعلم .. فلا يجوز شرعا التحديث بها وذكرها .. لأنها لو صحيحة لا يصح أن نحذف منها .. ولو غير صحيحة لا يصح ذكرها

دعواتي لك بكل خير

Me7'o يقول...

كل يوم بتعلى فى نظرى أكتر من الأول

تحياتى أستاذى


المحترمين

فشكول
و
ستيتة
و
عمرو (حبشتكنات فلسفية)

مع خالص الحب والتقدير
شكراً

فشكووول يقول...

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

شبه إنسانه .....( سهوره ) يقول...

يااه ايه النور ده

أكيد هتقولى مش جيتى من زمان ليه

المهم انا جايه ااقولك حاجة مهمه

جدا

وفى غاية السريه

لك وحشة

اوعى تقول لحد بقى

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

فينك انتا وصعلوك مفيش اخبار عنكو

Dr Ibrahim يقول...

ماشاء الله على كلامك يا عمنا فشكول واحشنا من زمان..

سبحان الله فقصص موسى مليئة بالعبر والعظات ..

فموسى كليم الله وجابه المخاطر والمعجزات من أول مولده إلى نهاية حياته..


تحياتى

اسماء واحلام فى وجدانى يقول...

لـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــيه

كــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

نبراس العتمة يقول...

مساء النور فشكول

ندمت أني أجلت قراءة البوست لأن التحديث عندك يقول أن البوست نزل ولم يوافق هوى البعض..
لكن ما علينا..لنقرأ النسخة المعدلة، المسطرة بالأحمر
شوف يا سيدي موسى عليه السلام كليم الله، شوف جرأته وكيف خاطب الله لأجل أن يراه؟؟ ونحن نعرف طبعا قلب موسى الطيب

لكن تعرف ماذا يمكن أن يقال اليوم عن مثل هكذا تصرفات: يقال عنها زندقة واتعدي حدود الذات الالهية
أنت بمجرد ما تود الحديث عن نبي أو صحابي أو صحابية إلا قيل لك stop

وصاية غبية.
ما يهم كل هذا الكلام، المهم أن طريقتك في إعادة حكي القصة والتفصيلات لها متعة خاصة وجديدة
دمت مبدعا يا فشكول
و
تحياتي
و
موداتي